Életmódbeli tanácsok sokízületi gyulladásban szenvedő betegek számára

Sokízületi gyulladásról vagy más néven reumatoid artritiszről akkor beszélhetünk, ha a krónikus hosszan tartó megbetegedés 5 vagy annál több ízület együttes érintettségével jár. Sajnos ez a kór még nem gyógyítható, de tüneti kezeléssel lassítható. A sokízületi gyulladás különböző tünetekkel jelentkezik, ezért a helyes diagnózis felállítása is hónapokba telhet.
Leggyakrabban a kéz és a láb kisízületei érintettek. Ilyenkor ezek duzzadtak, fájdalmasak, feszülnek. Több mint 30 percig tartó merevségérzés jelentkezik reggeli felkelés vagy pihenés után. Az ízületek mozgástartománya beszűkül, és az azt környező izmok is meggyengülnek, amelyek érintettek a betegségben. Ha a kór előrehaladt, ízületi deformálódás jelenik meg, amely legfeltűnőbb a kéz ujjain. Ehhez társulhat még tartós hőemelkedés, levertség, száj – és szemszárazság. Jellemző, hogy általában a tünetek szimmetrikusak a végtagokon, például mindkét kéz ujjain.


A gyógytorna és életmódbeli tanácsok segítségével a cél a fájdalom csillapítása, amely megkönnyíti a betegek mozgását is. Nagyon fontos, hogy mindez az ízületvédelem figyelembevételével történjen. A gyógytorna igazodik a betegség folyamatához. Az elején a deformitások megelőzése, a funkciók megtartása és helyreállítása a cél. Később a deformált ízületek funkciójához való alkalmazkodás a fontos.

Életmódbeli tanácsok az ízületek kíméléséhez

– Kerüljük a marokfogást, ceruzafogást. Helyette jobb a hengerfogás, amikor például vizespoharat fogunk, vagy a horgas fogás, amikor tartjuk a táska, szatyor fülét vagy kapaszkodunk a metró lelógó fogantyújába.

-Vékony tárgyakat, például ceruzát, evőeszközök szárát vastagítsuk meg polifoam hengerrel.

– Válasszunk hosszú nyelű tisztálkodási eszközöket a váll és a könyök mozgásainak beszűkülése miatt.

-Válasszunk speciális hajlított nyelű evőeszközt, mellyel kivédjük az evéshez szükséges fordító mozgást.

Fűrészkéssel vágjunk, amely nem okoz nyomást a csuklóban és ujjakban.

– Használjunk hosszú nyelű cipőkanalat, így elkerüljük a csípő és térd megterhelését.

– Takarításhoz is hosszú nyelű lapátot, seprűt válasszunk.

– Lehet kapni speciális kéz és karhosszabbítót, így elkerüljük a guggolással járó csípőízületi és térdízületi igénybevételt, de a vállfunkció beszűkülése esetén is igénybe vehető.

– A táskát keresztben tegyük a vállunkra, így a teher jobban eloszlik.

Írta: Bodor Katalin

Dr. Bálint Géza: Reumatológia
izuletibetegsegek.hu
www.webbeteg.hu

2017-10-14

Hozzászólás beküldése

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

*
*

Iratkozzon fel
blogértesítőnkre,
hogy elsőként értesüljön írásainkról!