Emlőműtét utáni életmódbeli tanácsok a nyiroködéma megelőzéséért

A szervezetben a nyirokrendszer fontos funkciókat tölt be. Nyirokerek szállítják a sejtközötti folyadékot, ebben vannak elhalt sejtek, salakanyagok és nagyobb fehérjemolekulák. Amikor zavar támad a nyirokrendszer működésében , akkor nyiroködéma jön létre.

A nyiroködéma lehet elsődleges, ha a nyirokrendszer fejlődési rendellenessége miatt alakul ki. Másodlagos, ha rosszindulatú daganatok, sérülések, bőrgyulladások, gombás betegségek, rovarcsípések, műtét utáni hegesedések, vénák krónikus betegségei váltják ki. Az ödéma kialakulásának kedvez a mozgásszegény életmód és a túlsúly.

Amit saját magunk tehetünk, hogy elkerüljük a nyiroködéma kialakulását.

  1. Kerüljük az érintett oldali kar felesleges, hosszas hajlítását.
  2. Az előírt gyógytornát végezzük rendszeresen.
  3. Ne terheljük túl a beteg karunkat. Ne tisztítsunk az érintett oldali karral ablakot, ne                   teregessünk és ne akasszuk fel a függönyöket.
  4. Ne emeljünk és vigyünk nehezet.
  5. Kerüljük a túl meleg vizet /mosogatás, mosás/, óvakodjunk az égési sérülésektől /kályha-fűtés, főzés, vasalás/
  6. Kerüljük a vágott, szúrt sérülést /rovarcsípés, varrás, kertészkedés/

 

Táplálkozás:

  • Igyekezzünk megtartani az ideális testsúlyunkat, mozogjunk sokat.
  • Ne együnk túl sós és zsíros ételt. Legyen inkább rost dús és tartalmazzon kevés fehérjét a táplálék.
  • Káros a dohányzás és az alkohol! 

Testápolás:

  • Ügyeljünk a bőrünk ápolására, különösen, ha száraz. Ügyeljünk a tisztaságra.
  • Ne használjunk a bőrön vérbőséget okozó kozmetikai szereket.
  • Próbáljuk elkerülni a körömápolásnál a körömágy megsértését.
  • Azonnal keressük fel az orvost a gombásodás korai jeleinél. /viszkető vörösség, sárga körmök, ujjak közötti repedések./
  • Nem szabad az ödémás területet gyúrva masszírozni.
  • Tilos a beteg végtagon mindenféle hőkezelés vagy hőt fejlesztő kezelés./szauna, izzasztókúra, forróvizes fürdő, hajszárító búra, szolárium/

 

Ruházat:

  • A melltartónk ne szorítson, ne nyomjon.
  • Ne akadályozza a ruházat a mozgásunkat és légzésünket.
  • Ne legyen nehéz a kabátunk. Legyen kényelmes a cipőnk, inkább laposabb.
  • Ne viseljünk szoros karórát, ékszereket.

 

Nyaralás:

  • Óvakodjunk a túlzott hőhatástól /szauna, túlzásba vitt napozás/
  • Kerüljük azokat a helyeket, ahol túl sok a rovar /meleg, párás vidék/
  • Óvakodjunk házi kedvencünk harapásától, karmolásától.
  • Lehetőleg az autó biztonsági öve ne vágjon be.
  • Iktassunk be szünetet a mozgásra, ha hosszabb útra megyünk.

 

Sportolás:

  • Ússzunk kényelmes tempóban, sétáljunk, kerékpározzunk.
  • Kerüljük a beteg kar megerőltetésével járó sportokat. Pl: síelés, hegymászás, tenisz, futball, evezés, kocogás.
  • Óvakodjunk a zúzódásoktól, vérömlenytől és ütődésektől.

 

Orvosnál:

  • Lehetőleg ne a beteg karon mérjék a vérnyomást, ne ezen az oldalon vegyék a vért és ne az érintett végtagba adják az injekciót. Az akupunktúrás vagy presszúrás kezelést is az ellenoldali karon végezzék.

 

Ha bármilyen változást észlelünk a karunkon, jelentkezzünk be az orvosunkhoz.

2018-02-24
Címkék:

Hozzászólás beküldése

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

*
*

Iratkozzon fel
blogértesítőnkre,
hogy elsőként értesüljön írásainkról!