Hogyan tartsuk magunkat helyesen?

Őszi jó tanácsok! Hogyan tartsuk magunkat helyesen?

Számtalan módja van annak, hogyan nyúljunk el egy széken. Csak körbe kell nézni az irodában, az osztályteremben vagy akár a villamoson s már látjuk is a jellegzetes megoldásokat.

  1. Előre csúszunk a széken, megtámaszkodunk a széktámla felső részén s közben keresztbe tesszük a lábunkat vagy épp hogy a szék szélén ülünk és rákönyökölünk teljesen az asztalra, fejünket pedig előre toljuk.

Tartósan ezekben a pózokban maradva, egyes részei a hátunknak túlfeszül, terhelődik, mellkasunk beszűkül, mellizmaink zsugorodnak, nyaki csigolyáink deformálódnak, vérkeringésünk lelassul, légzésünk felületessé válik. Segítsünk testünknek, ne hagyjuk szenvedni tartósan ezekben a pozitúrákban!

A megfelelő testtartással megkönnyítjük a hosszantartó ülést, de nem mentesülünk az óránkénti felállástól. Óránként egyszer álljunk föl, sétáljunk pár percet, utána visszatérhetünk (pl. telefonálni álljunk föl mindig, ha lehet).

Ülés közben figyeljünk arra, hogy érjen le mindkét talpunk a földre, legyenek lábaink kis terpeszben, az asztal és a szék magassága legyen a magasságunknak megfelelő (lásd. kép), alkarunkat támasszuk alá és használjuk ki a rendelkezésre álló ülőfelületet.

Ami igazán fontos ezeken felül, hogy kiemeljük a mellkasunkat, érezzük, hogy tartanak minket a hátizmok (akár eleinte még izomlázunk is lehet ettől).

Üljünk-e nagy labdán vagy ülőpárnán? Jó az nekünk?

A nagy labdán vagy egyensúlypárnán való ülés okos dolog, de nem minden esetben egészséges, hiszen ezeken is pompásan tudunk görnyedten ülni, ami szintén megviselheti a hátunkat. Arra figyeljünk oda, hogy megfelelő méretű legyen a labda (a testmagasság – labda méret fel van tüntetve a legtöbb labda dobozán „mérettáblázat”). A lényeg hogy derékszögben legyen a térd és a csípőízület oldalról nézve.  A dinamikus ülőpárna pedig legyen közepesre felfújva, ne legyen túl puha, vagy teljesen felfújt, mint egy labda, mozoghasson benne a levegő.

Mellkasunkat emeljük ki, itt kimondottan fontos, hisz nincs széktámla. Azzal, hogy a labda gurul vagy a párna imbolyog, mozgásban tart minket és az egyensúlyunkat fejlesztjük folyamatosan. Ezáltal a vérkeringésünk nem lassul le annyira, hogy a porckorongjaink kiszáradjanak, viszont nem menekülünk az óránként egyszeri felállástól. A másik javaslatom, hogy ne váljunk meg a székünktől, hanem 1-2 óránként üljünk vissza rá, mert máskülönben (főként az első napokban) roppant mód el tudunk fáradni, így fokozatosan szoktassuk magunkat ehhez az ülési módhoz.

Mit lehet tenni, ha fáj a hátad az üléstől?

  1. Első sorban rá kell venned magadat, hogy naponta többször felállj, sétálj, kiszedd magadat a berögzött testtartásból. Porckorongjaink ilyenkor fellélegezhetnek és újra megfelelő mennyiségű tápanyagokhoz juthatnak, legfőképp vízhez a véráramból. Ha jól érzik magukat a porckorongok, akkor a hátfájás is nagy eséllyel elkerül majd!
  2. Nyújtózkodjunk sokat, úgy ahogy reggelente szoktunk, vagy ha nem szoktunk, akkor itt az ideje rászoknunk. Két karral fölfele, jó messzire, mintha almát szednénk, karjainkat felváltva is felnyújtogatva, vegyünk hozzá mély levegőt.
  3. Dőljünk hátra, amennyire csak tudunk! Napközben leginkább hajolunk, görnyedünk és ennek az ellentettjét többször gyakorolva visszaállíthatjuk az egyensúlyt gerincünkben. Tegyük tarkóra a kezünket és dőljünk hátra a széktámla fölött (alacsony széktámla esetén), amennyire csak megy, többször egymás után.

Kitűnő gyakorlat állásban is, támasszuk meg a derekunkat két kezünkkel és dőljünk hátra a véghelyzetig többször egymás után.

  1. Csavarjunk egyet a törzsünkön! Roppant felszabadító és élénkítő mozdulat. Összefonjuk két kezünket mellmagasságban és jobbra-balra elfordulunk anélkül, hogy a medencénk jelentősen elmozdulna.

Ne feledjétek: „Jobb megelőzni, mint kezelni”!
Szabó Klára

Képek forrásai:
https://bit.ly/2CiRmsN
https://bit.ly/2MKCvMw
https://bit.ly/2oGMy6T
https://bit.ly/2wR7ywv

 

2018-09-04
Címkék:

Hozzászólás beküldése

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

*
*

Iratkozzon fel
blogértesítőnkre,
hogy elsőként értesüljön írásainkról!