KISMAMATORNA TRIMESZTEREK SZERINT

Napjainkban a korszerű várandósgondozás fontos része kell legyen a szülésre való felkészítés,a kismamák testi és lelki kondicionálása.

A torna a betöltött 12. héttől a kezelőorvos tudtával és beleegyezésével végezhető.

A tornával elérhetjük, hogy a várandósság időszaka könnyű, kellemes, lehetőség szerint panaszmentes legyen, így a kismamák megfelelő fizikai státusszal, önbizalommal és jó közérzettel rendelkezzenek a szülés idejére.

Szinte minden kismamának ajánlható a torna és annak otthoni gyakorlása . A speciális gyakorlatok kedvezően hatnak a szülésben résztvevő izmok munkára való előkészítésére, segítik a koordinált izomműködés elsajátítását.  A különféle légző és relaxációs gyakorlatok begyakorlásával pozitívan befolyásolható a kismama közérzete. Alkalmazásuk segíti a vajúdó kismamát, csökkentheti a szülés alatt megélt fájdalmat.

 

 

AZ ELSŐ TRIMESZTER

Ez a várandósság legkényesebb harmada, döntő jelentőségű az egészséges embrió fejlődéséhez és beágyazódásához. Ebben az időszakban a kismamák még nem szokták elkezdeni a speciális tornát. Ha előtte is sportolt, nyugodtan folytathatja a megszokott életvitelt, sportot. Ha a várandós anyuka életében újdonság a rendszeres mozgás, akkor fokozatosan, óvatosan kell elkezdeni a gyakorlatokat.  Természetesen kerülni kell az ugrálást, nagyobb megerőltetést, emelést, préselést és a versenysportokat, csapatjátékokat.

A könnyű, rendszeres mozgás segít csökkenteni a megugrott hormonszintek miatti kellemetlen tüneteket. A mell feszülése, érzékenysége miatt jól megtámasztó melltartót kell viselni.

 

A MÁSODIK TRIMESZTER

Elkezdhető az igazi terhestorna az orvos írásos beleegyezésével.

Általában megszűnik a hányinger, émelygés. Visszatér, sőt sokszor megnő az energiaszint.

A terhesség előrehaladtával fokozódik a gerinc deréktáji görbülete, megváltozik a medence dőlésszöge. Hátrébb kerülnek a vállak, megnyúlnak a hasizmok, átalakul a tartás, labilissá válhat az egyensúly. A relaxin hatására a vénafalak kitágulnak,a  keringési rendszer nagyobb igénybevételnek lesz kitéve. A méh erőteljes növekedése befolyásolhatja a légzésmechanizmust.

 

A torna felépítése

– bemelegítés

– vénástorna, a keringés javítása

– speciális gyakorlatok:

a terhesség és a szülés szempontjából lényeges izmok, ízületek, testtájak   gyakorlatai ,mellyel elősegíthetjük a megváltozott helyzethez való alkalmazkodást, erősítő és tartásjavító gyakorlatok, különös tekintettel az extra igénybevétel előtt álló hát- és hasizmokra, a lumbális izomzat fokozott tónusának lazítása, oldása, a mellizomzat nyújtása, erősítése, a lábboltozat tréningje

– a légzőizmok működésének hatékonyabbá tétele, evvel a szervezet teljesítőképességének növelése

– különböző légzéstechnikák begyakorlása: lazító, lihegő, préselő

– medencefenék tornája

– nyújtási és lazítási technikák

– helyes testtartás beállítása, egyensúly és koordinációs képesség javítása, fejlesztése, a test súlypontjának optimális beállítása

– relaxáció

A HARMADIK TRIMESZTER

Ha problémamentes a terhesség, folytathatóak az eddigi gyakorlatok egészen az utolsó hónap kezdetéig. Ha a kismama fáradt, akkor a nehezebb gyakorlatokat ki kell hagyni. Helyette keringésjavító gyakorlatokra, a légzőgyakorlatokra  és a gátizomzat ellazítására helyeződik a hangsúly. Lényeges még azokat a vajúdási testhelyzeteket megtanulni ilyenkor, amik leginkább elősegítik a medencefenék ellazulását.

Végezetül álljon itt egy szép idézet Sheryl  Feldmantól:

„ Van egy erő, ami szüléskor eljön a nőkhöz. Nem kérik, egyszerűen csak elárasztja őket…és magával hoz egy gyermeket. A méhösszehúzódások észrevétlenül jönnek, felerősödnek, amíg nevetségessé nem válik mellettük bármilyen más munka, amit valaha is végeztünk. A szülés elhallgattatja énünket, arra az időre úgy érezzük, hogy egy magasabb rendű élet magába olvaszt bennünket és keresztüllüktet rajtunk.”

Rubovszky Krisztina
Gyógytornász

foto: kmmk.hu

2015-03-27

Hozzászólás beküldése

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

*
*

Iratkozzon fel
blogértesítőnkre,
hogy elsőként értesüljön írásainkról!