Mit lehet tenni csípőprotézis beültetése után?

csipoprotezisA csípőprotézis beültetése fájdalommentességet biztosíthat a beteg számára, az operált ízület jó mozgástartománnyal működhet tovább és a modern protézisek tartósak is. Statisztikai adatok alapján elmondható, hogy mind a csípő, mind a térd protézisek 90-95 %-a kibírja az első 10 évet. Ezt követően a beültetett eszköz tartóssága múlik a páciens általános állapotán, életkorán és a műtött ízület terhelésének mértékén. Mindezt figyelembe véve a beültetett protézisek 70 %-a 15 éven keresztül, 40-60 %-a pedig 20 éven át tartja meg minőségét, így az érintett idős populáció számára jelentős életminőség-javulást eredményezve.

Magyarországon a lakosság 15,6 %-a gyerek, 63 %-a felnőtt és 21,4 %-a a 65 év feletti korosztályhoz tartozik. Öregedik a társadalom, így egyre nagyobb számban válik szükségessé a csípőprotézisek beültetése.

Műtét után 6 hétig fokozottan kell figyelnünk egyes mozdulatok kerülésére:

  • a 90°-on túli csípőhajlítás (pl. alacsony székre/ágyra/wc-re ülés)
  • a 0°-on túli addukció (középvonalon túl vinni a lábat pl. keresztezni, egymásra tenni)
  • kirotáció (a láb kifele forgatása) és a nagy mértékű berotáció (befele forgatás)

Műtét után tehermentesíteni kell az operált ízületet elsőnek járókerettel, majd könyökmankókkal. Az eszközök használatát a betegek már a kórházban megtanulják a gyógytornász segítségével.

A thrombosis elkerülése végett ajánlott felkelés után a fáslizás (lábujjakttól egészen térd föléig)!

Minél hamarabb elkezdjük a speciális tornát, annál hamarabb vissza tudjuk nyerni a végtag izomerejét és stabilitását.

Első sorban serkentsük a vérkeringést, ezáltal minél jobb vérellátást biztosítva a csípő körüli izmoknak, inaknak, szalagoknak. Ha a vérellátás megfelelő, akkor a gyógyulás is jó úton fog haladni.

A vénás keringést serkentő tornák az ödéma csökkentését is szolgálják, ami által könnyebb és fájdalommentesebb lesz a mozgás.

A tornákat először az ép lábbal kezdjük, hogy rögzüljenek a mozgások. Ez által az ellenoldali végtag izmait is könnyebb lesz aktiválni.

Cél 6. hét végére:

  •  90-100° fok csípőhajlítás
  • 30° csípő abdukció (távolítás)
  • 4-es izomerő az érintett végtagon (0-5 skála)
  • 100-200 m kényelmes séta
  • segédeszköz elhagyása

Fontos, hogy hozzáértő szakember (pl. gyógytornász) tanítsa be a tornákat és ő határozza meg a mozgások terjedelmét, intenzitását, a gyakorlatok ismétlésszámát a beteg fizikai állapotát és az orvosi véleményt figyelembe véve .

Minden páciensek egyénre szabott mozgásprogramra van szüksége, mely által dinamikusan gyógyulhat és fejlődhet.

Alapfeladatok az első 6 hét során:

Háton fekve:

  • sarok leszorítás, majd boka előre-hátra mozgatás, körzés
  • térdleszorítás
  • farizmok összeszorítása
  • csípő-térd hajlítása: talpra húzzuk az egyik lábat, majd a másikat (max. 70-80°)
  • medence emelése talpra húzott lábakkal (max. 80°)
  • ép láb talpon, érintett nyújtva à abdukció 20-30° (távolítás – csúsztatjuk a talajon)
  • gumilabda az érintett végtag térde alatt à nyújt a térd, majd lazít

Oldalt fekve (ép oldal, lábak között párna, enyhén hajlítva a térdek):

  • hajlítva emel a felül lévő láb
  • hajlítva emel és enyhén hátra tol
  • nyújtva emel
  •  biciklizés

Hason fekve (közvetett cél: csípőhajlító izmok nyújtása):

  • emel a fej és a két kar (karok derékszögbe hajlítva – „babatartás”)
  • emel a fej és a karok, egyik kar nyújt, visszahúz, majd a másik kar ugyanúgy
  • lábujjhegyre húz, majd nyújt (spicc-pipa)
  • kicsúsztat a láb oldalra (abdukció 20-30°)
  • alkaron és lábujjon támaszkodunk à hajlít a térd és nyújt

Ülve (pl. magas ágy széle, magas szék à csípő hajlásszöge max. 70-80°):

  • lábak a földön lábujj-sarok (spicc-pipa)
  • nyújt-hajlít a térd
  • nyújt, emel a láb
  • nyújt, emel és kivisz oldalra (abdukció 20-30°)

Állva (kapaszkodva két kézzel):

  • lábujjhegyre emelkedés majd sarokra
  • érintett láb hashoz húz (max. 70-80°), majd előre letesz sarokra
  • lábujjhegyen kitámaszt hátul az érintett láb, nyújt-hajlít a térd
  • érintett oldalt emel és kivisz oldalra a láb (abdukció 20-30°)
  • guggolás max. 80°-ig
  • járás segédeszközzel (sorrend: segédeszköz – érintett végtag – ép)

Az alsó végtag izmainak megerősítése mellett figyelnünk kell a törzsizmaink állapotára is. Ha gyenge a has- és hátizomzat, akkor nehezebb mozogni, tehermentesíteni a végtagokat, és a gerincünket is több negatív behatás érheti, így törekedjünk a komplex tornák végzésére.

A testet egészében kezeljük, a gyengébb pontokra jobban figyeljünk oda, de minden izmunkat tartsuk formában.

Ha ép a test, akkor ép a lélek is!

statisztikai adatok forrása:  www.napivizit.hu

Az Egészségügyi Minisztérium szakmai protokollja – Csípőízületi endoprotézis fizioterápiájáról – http://www.kk.pte.hu/servlet/download?type=file&id=415

 

Szabó Klára – 2013.03.08.

2013-03-12

122 hozzászólás

  • #1  Klára | 2013-10-27 12:25

    Kedves Klára!
    Én is átestem 4 hónapja csípőprotézis műtéten. Milyen tornával, vagy más módszerrel tudnám a csípőhajlítást fejleszteni? Sajnos 90 foknál nem tudom jobban hashoz húzni a térdemet. Ennyit már a műtét után is tudtam, a sok torna ellenére nem javul a flexios mozgás. CN protézist kaptam, a kontrolon az orvos stabilnak nevezte a protézist, s a flexios kontrakturát nem a protézis, hanem az izmok, s a veleszületett csípőficam okozza.
    Kérem a tanácsodat, segítségedet.
    Köszönettel : Klára

  • #2  Móga Jolán | 2013-10-29 20:27

    Tisztelettel kérem,a segitségét.7 hete mütöttek csipőprotézissel,az itt leirt tornát nem mindegyiket tanitották meg,csak a felét,lesze akadálya a gyors felépűlésemnek.A műtéti heg mellet tenyérnyi helyen érzéketlen és picit fáj az izom,ez idővel helyre jöne.Tisztelettel-Jolán.

  • #3  Molnár Zoltánné | 2014-09-28 15:30

    Mind két csipőmet már megműtötték. Az egyiket 2009 ben a másikat2013 Szeptemberébe.A 2009-ben műtött csipőm szeptember óta fáj ha ráterhelem a sulyom. Elmúlik magától a fájdalom de nagyon aggódom mert nem szeretnék már ismét műtétre menni.

  • #4  keisztina | 2014-10-16 14:00

    Tisztelt Ritkító! érdeklődni szeretnék hogy ez a torna érvényes a cementnelkúli csipóprotezisnel is?Előre is kószónóm válaszát!Krisztina

  • #5  Szabo.Klara | 2014-10-22 13:25

    Kedves Klára!
    Amennyiben még most is fenn áll a csípő flexio kontraktúra, akkor azt manuálisan kellene befolyásolni. Az érintett csípő a fájdalmak miatt felvehet egy védekező mozgáspályát, ahol minél inkább ki tudja védeni a fájdalmat, ezt akkor lehet növelni, ha a terapeuta manuálisan segíti a csípő megfelelő mozgását és az ízületet korrekciós helyzetben tartja. Ez sok esetben segít!
    Üdvözlettel: Szabó Klára

  • #6  Szabo.Klara | 2014-10-22 13:27

    Kedves Jolán!
    Ha még mindig fenn áll az érzés kiesés problémája, főleg a hed környékén, akkor intenzív hegmasszázst ajánlanék. A területet vérbővé kell tenni, masszírozni kell, adott esetben tüskés gumilabda segítségével. Rendszeres mozgással párosítva egyre jobban visszajöhet az érzékelés.
    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #7  Szabo.Klara | 2014-10-22 13:30

    Kedves Zoltánné!
    Mivel mindkét csípő érintett és műtét során mindkettő korrigálva volt, így eleinte nagy esélyekkel még fájni fog, mert a műtét előtt sokáig helytelenül terhelődött a csípőízület. A tehermentesített csípőgyakorlatok, a masszázs, a manuális mobilizálást végző hozzáértő gyógytornász által a fájdalom leépíthető.
    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #8  Szabo.Klara | 2014-10-22 13:32

    Kedves Krisztina!
    E-mailben már értekeztünk, de itt is közzéteszem válaszomat:
    Cementnélküli csípőprotézis esetén is megfelelőek lehetnek az összeírt gyakorlatok, de ez nagyban függ a csípő jelenlegi állapotától.
    Amennyiben bizonytalan a rehabilitációjában, látogasson meg minket a rendelőben (profilnál megtekinthető).
    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #9  TÓTH ERZSÉBET | 2014-10-30 15:26

    Üdvözlöm. Annak a bzonyos párnának a térd-boka között, milyennek, mekkorának, milyen vastagságúnak kell lenií,

  • #10  Szabo.Klara | 2014-11-05 09:25

    Kedves Erzsébet!
    A térd-boka közötti párna egy méretes, nagy párna, pontos adatokat nem igazán lehet megszabni, a lényege, hogy párhuzamosan tartsa a két alsó végtagot.
    Ami fontos, hogy a csípő ízület ne dőljön befelé, a másik láb felé, az oldalfekvés esetén!

  • #11  Tóth István | 2014-11-25 07:02

    Kedves Klára!

    Négy hónapja estem át egy jobb oldali csípő protézis műtéten. Minden szépen indult de, közben teljes seb feltáráson és, egy ciszta eltávolításon is túl vagyok. A sebem szépen gyógyul, nyugodt, viszont a hosszú ideje kísérő jobb oldali lágyék fájdalmam nem szűnik, sőt néha oly erős hogy, két mankóval is alig tudok lépni. Nem tudom mi okozhatja ezt a tünetet. Nem tudom felemelni a térdem a testhez képest 90 fokban a jelentkező fájdalom miatt.

    Megoldásra szeretném a segítségét kérni!

    Üdvözlet: István

  • #12  Nagyné Fekete Éva | 2014-11-30 15:43

    A ferjemet 6hete műtötték cn protezist kapott.. Eleinte jo voltlt makd volt egy ejszakai hirtelen nagy izomgorcsos fajdalom(?) de a torna ment. Most kb 5 napja a haton tortenő nyujtott labemelés nem megy fajdalmai vannak a sebnel combba ejszakakat eddig sem aludtunk de most ejjel tobbszor izomgorcse volt. Rémult vagyok mert nem tudom mi ez hiszen vigyaztunk nagyon a csipőjére. A műtott szobatarsa szuperül vanő meg szenved. Gyogyszert nem akar bevenni makacs. Pár napulva lesz 6hetes kontroll lehet hogy valami nem sikerült? A seb szép gyogyult. Félek

  • #13  Szabo.Klara | 2014-12-08 11:35

    Kedves Berkesiné Katalin!
    Ezek a mozdulatok nagy kockázattal járnak már idős korban csípőprotézis esetén, így nagy körültekintéssel lehet csak ezeket próbálgatni. Nagyban függ a csontok és az izmok állapotától. Egy súlyosabb csontritkulás estén nem ajánlottak az említett dolgok. De amennyiben nincs fájdalom, az izmok megerősödtek kellőképpen, az egyensúly és a koordináció stabil, akkor lehet próbálkozni fokozatosan. Eleinte kicsit alacsonyabb székre ülni, onnan megpróbálni fölállni stb. De ezt csak akkor ajánlom, ha egy magasított székről már könnyedén föl tud állni kb. tíz-tizenötször. Amennyiben bizonytalan az állapotában vagy további kérdései lennének forduljon személyesen gyógytornászhoz.

  • #14  Szabo.Klara | 2014-12-08 11:37

    Kedves Tóth István!

    Kérdésére 2014.11.30-án e-mailben választ írtam:

    A lágyék részi fájdalmat a belső combizmok gyengesége, a combcsont fej centralizálásért felelős izmok alul működése okozhatja. Függ persze attól is, hogy hol volt a ciszta, de mindenképp föl kellene mérni manuálisan is az ízület mobilizálhatóságát, hogy mi lehet a hajlítás akadálya.
    Ha továbbra is kezeletlen marad a protetizált csípő és a fájdalom tartóssá válik, akkor kialakulhat egy krónikus ízületi túlterheltség, így mielőbb szakemberhez kellene fordulnia.

  • #15  Szabo.Klara | 2014-12-08 11:42

    Kedves Nagyné Fekete Éva!

    Reméljük a hat hetes kontrollon választ kapott a kérdéseire.
    Csípőprotetizálás esetén előfordulhat, hogy eleinte még tünetmentes a ízület mozgása s miután elkezd beépülni a protézis akkor jelentkeznek fájdalmak eleinte. Ilyenkor érdemes inkább hajlított térddel gyakorolni az izomerősítő és a mozgásterjedelmet növelő feladatokat. Sok türelem és kitartás kell ahhoz, hogy visszanyerje újra a fájdalommentes és stabil mozgást a csípő.

  • #16  Orsi | 2014-12-14 12:02

    Kedves Klára!

    12.-én műtötték anyukámat, tehát 2 napja.
    Azon az oldalon ahol műtét volt nem érzi egyáltalán a lábát!
    Tapintásra sem, és nem is tudja mozgatni.
    A műtét előtt nem volt ilyen soha!
    Lehetséges az hogy az orvos aki műtötte hibázott?
    Előre is köszönönöm a válaszát!

  • #17  Szabo.Klara | 2015-02-03 12:33

    Kedves Orsolya!

    Remélem azóta már kiderült a probléma forrása és jobban van az édesanyja (most kaptam meg ezt a bejegyzést).
    Műtét után pár napig előfordulhat, hogy nem érzi a páciens a lábát és nem is tudja mozdítani. Egy komoly, nagy behatású műtétről van szó, de egy héten belül mindenképp javulást kell érzékelni.

  • #18  Farkas Jakabné Kati | 2015-02-10 18:40

    Öt hónapja estem át protézis műtéten. Cement nélkülit kaptam, 63 éves vagyok. Átlagos testalkatú, erős csontozatú. Farfekvéses születésemnél szereztem az enyhe ficamot, amely mostanra elkopott, a jobb oldalon. Szépen, problémamentesen gyógyultam, szinte fájdalom nélkül, napi tornával. Három hónapig jártam gyógytornászhoz, azóta egyedül folytatom. Sajnos a járás nagyon nehéz, száz-kétszáz méter után komoly fájdalmaim vannak, a derekanban, a jobb oldalon, és középen. A kontroll vizsgálatokon minden jó, a röntgen tökéletes, azt mondja az orvos. Akkor mi fáj ? Ha ülök, fekszem semmi bajom . De a menés, állás hamar fájdalmat okoz. Soha nem volt baj a derekammal, sem a gerincemmel, a forgóm fájt sokat a műtét előtt.A műtét után 1cm-rel rövidebb lett az operált lábom (állítólag előtte is ilyen volt) most sarokemelőt hordok a cipőmben, de ez sem segít. Változhat ez még ? Mit tehetek ? Köszönöm a választ.

  • #19  Szabo.Klara | 2015-02-16 22:27

    Kedves Farkas Jakabné Kati!

    Attól még, hogy minden tökéletes a röntgen felvételen, a kontroll vizsgálatokon anatómiailag, még lehetnek funkcióbeli eltérések, aszimmetriák, amelyek fájdalmat okozhatnak a legtöbb esetben.
    A korábbi enyhe ficam miatt valószínűleg kialakult egy kompenzált tartás, alsó végtag használat, így a derék, az egész háti gerincszakasz statikailag is megváltozhatott illetve ilyenkor lefele is hathat a csípődeformitás a térdre és a bokára is, így komplexen kellene megvizsgálni, hogy mi miatt jelentkezhet pár száz méter után a fájdalom.
    Gyakori rehabilitációs hiba az oldal farizom (m. gluteus medius) elhanyagolt megerősítése, ilyenkor a medence lebillen és a derékszakasz fájdalmat jelezhet, a járás kellemetlenné és instabillá válhat. Mielőbb keressen fel minket (Budapest – Zugló, profilon a többi elérhetőség) vagy egy az otthonához közel eső csípőprotézisben járatos kollégát, mert ez a probléma nagy esélyekkel pozitívan kezelhető!
    Tisztelettel: Szabó Klára

  • #20  Pikó Mária | 2015-02-23 15:15

    Kedves Klára!
    2014 okt.28-án CN csípőprotézis műtétem volt. Azóta sem bírok járni,pedig azt hittem fájdalommentességet biztosít a járásomnál.A combom felső része nagyon fáj terhelésnél, pedig az orvos aki műtött azt mondta,hogy a röntgennél semmi eltérés nincs. 4 hónap eltelt,mindenki a családban és környezetemben csodálkozik, hogy nem tudok járni könyökmankó nélkül. Nagyon el vagyok keseredve talán soha nem fogok tudni járni. Sokat tornázom, de ha rálépek a műtött lábamra belehasít a fájdalom. Mit tegyek, hova forduljak? tisztelettel: Pikó Mária

  • #21  Biscontini Anna | 2015-03-02 10:54

    Kedves Klára! Édesanyámat 3 hónapja mütötték, balesetben eltört a forgója, azt cserélték ki. 76 éves, de nagyon aktiv, bár szivkoszorú érelmeszesedéssel, szivritmuszavarral, ingadozo vérnyomással kezelik évek óta, mezei,kerti, bármilyen fizikai munkát elvégez. Most is felkel, naponta többször járkál, állva tornáztatja a lábát. Mostanában,amikor többet van talpon, megduzzad a lába, lilás szine lesz es nagyon párnás,duzzadt a lábujjak tövénél még a jo lába is, azonkivül bár szépen bevan gyógyulva a mütét helye, mégis nagyon fáj,amikor próbál ráereszkedni a mütött lábára. Válasyát elöre is köszönöm, tisztelettel, B.Anna

  • #22  Szabo.Klara | 2015-03-25 18:48

    Kedves Pikó Mária!

    Valóban rendhagyó, hogy még mindig nem tud fájdalommentesen járni.
    Amennyiben a röntgen tényleg azt mutatja, hogy minden rendben van, akkor a terheléssel nincs valami rendjén.
    Az évek során, ha huzamosabb ideig fájt műtét előtt a lába, akkor kialakult egy mechanikai eltérés a másik csípőhöz képest és attól még, hogy csípőportézis lett beültetve az izmok nem “tanulják” meg automatikusan, hogy hogyan is kellene helyesen működniük. Fekve fájdalommentes mozgatásra, ha kell passzív mozgatásra, mobilizálásra, majd fél terheléses kontrollált járásra segédeszközzel, a járás fázisainak újra tanulására lenne szükség.
    Anélkül, hogy látnám a csípőjét, nem tudok többet segíteni, de abban biztos vagyok, hogy rehabilitálható, ha nem léptek föl szövődmények a műtét után.
    Forduljon segítségért csípő problémákban járatos gyógytornászhoz a környezetében, ne engedjen az elkeseredésnek! Ha már átesett a műtéten, akkor innentől az Ön kezében van a rehabilitáció sorsa!

  • #23  Szabo.Klara | 2015-03-25 18:50

    Kedves Biscontini Anna!

    Március 4-én reagáltam levelére:

    Kedves Anna!

    Amennyiben nagyon megduzzad a láb és lilás, kékes színű lesz terhelés, állás, járás közben, akkor ajánlott kompressziós harisnyát használni, főleg, ha keringési zavar is áll fenn. Nap közben gyakran fel kell polcolni a lábat, végig csinálni a vénás torna gyakorlatait, pumpálni perifériáról a vért, hogy minél könnyebb legyen a vénák működése.

    Ahhoz, hogy elmúljon a fájdalom az érintett végtag terhelésekor, alaposan át kell mozgatni, meg kell erősíteni tehermentesített helyzetben a csípő ízületet mozgató izmokat pl. fekvésben gumiszalag, gumilabda és legfőképpen célzott gyakorlatok segítségével. Gyakran alakulnak ki kompenzáló mozgások, tartások, amelyek miatt túlterhelődik az ép oldal, a sérült oldal pedig inaktívvá válik és tovább generálódik a fájdalom. Ezt mindenképp korrigálni kell. Amennyiben 3 hónap alatt a célzott, személyre szabott tornával, a kerülendő mozdulatok figyelembe vételével nem sikerült fájdalommentessé tenni az adott végtag mozgásait, újra fel kellene keresniük egy gyógytornász kollégát, aki megvizsgálja édesanyja lábát és megállapítja, hogy mi az, amin változtatni szükséges.

    Ha budapestiek, bátran vegyék föl a kapcsolatot velünk és megbeszéljük az esetet!
    Telefonszám: 30 758 05 33.

    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #24  Kóti Istvánné | 2015-04-01 10:10

    2013 májusában mütöttek csipő protézissel.cementezéssel. Közel egy évig teljesen panaszmentes voltam bár járni csak bottal tudtam. Most viszont két bot kell és fájásaim vannak végig érzem a beültetett anyagot. A fájdalomcsillapitó sem állitja ki ha elkezd fájni. Mit lehetne vele csinálni. A protézis nem mozdult el.

  • #25  Kóti Istvánné | 2015-04-12 11:28

    2013 májusában mütöttek csipő protézissel. Kb.fél évig panaszmentes voltam bottal jártam. Azota egyre jnobban fáj a csipőm. Elmozdulás a protézisben nincs. Hozzáfogtam tornázni és naponta több 100 métgert segédeszközhzel sétálok. Várható e javulás.

  • #26  Horváth Györgyné | 2015-06-06 00:50

    Kedves Klára!
    Barátnőmet 3 hónapja műtötték, csípőprotézist kapott. A beavatkozást minimal invazív módszerrel végezték. Ő 67 éves és cement nélküli protézist raktak be. A műtét előtt sem volt fájdalma, de a mozgása annyira beszűkült, hogy bizonyos dolgokat már nem tudott elvégezni. Pl: zokni felhúzás, térd alatti láb ápolása stb. A rtg kép is azt igazolta, hogy elkerülhetetlen a beavatkozás. Megtörtént a műtét és most 3 hónap múlva ott tart, hogy bár a műtétet végző orvos jó munkát végzett mégsem javult a mozgása, sőt rosszabb mint műtét előtt. Eddig reménykedett, hogy majd az idő és a gyógytorna segít abban, hogy a beszűkült mozgása javul. Most viszont azt mondta a gyógytornász, hogy valamit még javul, de olyan sokra már ne számítson. Mivel ahogy írtam már előtte sem volt fájdalma, így szinte felesleges volt a műtét. Most pedig hamarosan várna rá a másik oldali csípő műtétje is.
    Kérdésem az lenne, hogy láttam az interneten olyan izomnyújtó és erősítő gyakorlatokat amelyeket gumis felfüggesztéssel végeznek. A műtött testrészt tehermentesítik és így végzik a feladatokat. 3D VERTCAL a a weboldal neve.
    Hallott-e a tevékenységükről és javíthatna-e a barátnőm állapotán? Van-e esetleg valami más ötlete amivel eredményt lehetne elérni? Jól vettem ki az előző válaszaiból, hogy manuálisan is lehet végezni masszázst vagy a letapad izmokat szakértő fel tudná segíteni?
    Válaszát előre is köszönöm. Üdvözlettel: Horváth Györgyné

  • #27  zsirosné kárándi irma | 2015-06-29 08:04

    Kedves Doktor nő!
    Négy hónapja műtöttek, cementes műtét volt. Öt hétig minden rendben volt, a gyógytornász nem győzött csodálkozni milyen jól mozgok. Aztán elkezdett fájni a műtét belső íve, majd a combtő. Most szinte ugyan olyan a fájdalom mint a beavatkozás előtt. Azokat a gyakorlatokat nem tudom elvégezni amelyeket a gyógytornász vezényelt. A kontrolon a műtő orvos azt mondhat, hogy ez a fájdalom 6 hónapig jelentkezhet. Az a baj, hogy nekem egyre jobban fáj, nem pedig csökken. Jelzem a műtét helye mindig húzódott olykor meleg volt. Sokat vizes ruháztam.
    Mire számíthatok, normális ez a folyamat? Tisztelettel köszönöm a válaszát!

  • #28  Szabo.Klara | 2016-01-25 14:36

    Kedves Irma,
    Az első 6 hét valóban vízválasztó lehet és az normálisnak tekinthető, ha eleinte feszül a heg és körülötte a terület meleg. Gyógytornász segítségével többet mozgassák tehermentesített helyzetben (akár CPM mozgató géppel is). A terhelést fokozatosan, de emelni kell, a húzó, nyomó fájdalmakat eleinte tolerálni szükséges, az éles fájdalmat viszont kerülje, pihentesse akár felpolcolva. Végezzen vérserkentő tornát, mozgassa többet a bokáját, térdét. Ha a röntgen is azt mutatja, hogy minden a helyén van, akkor a fájdalom le kell, hogy épüljön.
    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #29  Szabo.Klara | 2015-07-05 21:11

    Kedves Kóti Istvánné!

    Amennyiben 1 éven keresztül panaszmentes volt az érintett végtag, most pedig elkezdett fájni olyannyira, hogy két bottal tud csak járni, akkor feltehetőleg nem csak a csípőízületben van a probléma, hanem azóta a térdízület használata is változott s okozhat problémát, fájdalmat. A csípő korrigálása megváltoztatja az egész alsó végtag terhelhetőségét és ilyenkor a “gyenge” pontokon kiütközhet a további probléma, illetve feladat. Ez esetben célszerű lenne megvizsgálni a többi ízületet pl. térd, boka és teljes egészében kezelni a két érintett végtagot. Forduljon hozzánk bizalommal és megpróbálunk segíteni megtalálni, majd megoldani a fájdalom forrását.

  • #30  Szabo.Klara | 2015-07-05 21:21

    Kedves Horváth Györgyné!

    Sajnos előfordul, hogy indokolatlanul esik át a beteg egy műtéten, mert ez tűnik épp a legegyszerűbb megoldásnak és nem számolnak a hosszútávú következményekkel, de ez jelen esetben már szinte mindegy is, hogy mi történt.
    A 3D vertical technikát személyesen sajnos nem ismerem, de van benne lehetőség és segíthet az izmok működésének javításában. Adjanak neki egy esélyt, próbálják ki és ki fog derülni. Egy alapos állapotfelmérés után biztos fel tudják mérni az adott szakemberek, hogy hogyan tudnának ezzel a módszerrel segíteni Önöknek.
    Az biztos, hogy a célzott gyógytornagyakorlatokkal lehet javítani a csípőízület mozgásterjedelmén, a környéki izmok rugalmasságán, illetve én személy szerint a Mulligan manuálterápiával is próbálkoznék. Praxisom során gyakran segített már mozgásbeszűkülések esetén.
    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #31  Huszár László | 2015-07-14 12:20

    Kedves Klára!

    Háron hete műtöttek. Jobb oldali csipőprotézist kaptam.
    Kérdezném, mikor lehet a műtött oldalra is feküdni?

    Üdvözlettel.
    huszár László

  • #32  Szabo.Klara | 2016-01-25 14:35

    Kedves László,

    Sajnos későn kaptam meg a kérdését, mert nem működött a szerverünk, de az biztos, hogy az első 6 hét után feküdhet az érintett oldalára, ha már nem érzékeny a heg környéke.

    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #33  Zoltán | 2015-07-28 10:09

    Üdvözlöm!46 éves férfi vagyok és azt szeretném megtudni,hogy csípőprotézis műtét után, mikor lehet motorra űlni?

  • #34  Szabo.Klara | 2016-01-25 14:37

    Kedves Zoltán,
    A csípőprotézis beültetése után, akkor lehet újra terhelni a csípőt, amikor a rehabilitáció révbe ér, kellően megerősödnek a csípő körüli izmok (combizmok, farizmok), a törzskontrollt visszanyerte, egyensúlyát és koordinációját teljesnek érzi. Mindezek nagyban függnek a műtét sikerességétől, az ízület állapotától, a páciens motiváltságától. Amennyiben minden jól megy, körülbelül 3 hónap elteltével már lehet próbálgatni a nagyobb fokú terhelést.
    Üdvözlettel, Szabó Klára – gyógytornász

  • #35  bordás béla | 2015-09-19 13:53

    Hétfőn volt a cement nélküli csípő műtét , pénteken hazaengedtek . A varrat kiszedéséig kb. 10 nap , milyen tornát végezzek itthon ? Elég azokat a gyakorlatokat végezni amit a gyógytornász a kórházban mutatott? A könyökmankó csak segítség és a lábamat használjam , vagy még ne helyezzek rá ekkora súlyt ? Mennyi legyen a pihenés ( fekvés ) , a torna és a járás kb. ( én már néha azt érzem már futni is tudnék , de nem szeretném erontani a jól sikerült műtétet . köszönettel : Bordás Béla

  • #36  Szabo.Klara | 2016-01-25 14:34

    Kedves Béla,
    Sajnos későn kaptam meg a kérdését. Akinek sürgős problémája van írjon bátran e-mailt, mert sajnos a szerverünk az elmúlt fél évben kiszámíthatatlan volt, viszont az e-mailekre rendszeresen és időben tudok reagálni.
    Szóval varratszedésig vénás tornát (vérkeringést serkentő gyakorlatok) érdemes végezni, óvatosan háton fekvésben terhelni az adott végtagot és jó sok légzőtornát végezni, hogy visszatérjen a vitalitás a műtét után. A járáskor megengedhető terhelés mértékét a mozgásterjedelemhez hasonlóan az operáló orvos szabja meg. Az első hat hétig még tartsa be a kórházi protokollt és ne terhelje túl az adott végtagot, működjön együtt a gyógytornász kollégával. A járást tekintve, a második héttől már lehet 100-200 méter sétát megtenni és a ritmust gyorsítani.
    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #37  Fenyes Marta | 2015-09-29 15:42

    Tisztelt Szabo.Klara!

    3 honapja mutottek csipoprotezis beultetessel, a jarasnal nem faj a labam, de felallasnal a hatgerincem faj es nagyon nehez elindulni.
    A mutott labam 1,5 cm hosszabb lett,ezert a masik cipombe betetet kell tenni, ez minden esetben igy van, vagy orvosi muhiba?Igaz azt mondtak, hogy,ha helyreall a gerincem akkor nem lesz rovidebb a masik labam, szeretnem megkerdezni, a gerincfajdalom termeszetes velejaroja es az is, hogy az egyik labam hosszabb lett.
    Tisztelettel Fenyes Marta

  • #38  Szabo.Klara | 2016-01-25 14:37

    Kedves Márta,
    Azt feltételezem, hogy műtét előtt sem volt már rendben a gerince. A műtéttel korrigálták az érintett csípőjét, de a másik oldalhoz nem nyúltak, így az maradt ugyanúgy elkopva (csak még nem fáj esélyesen). Mivel megváltozott az alsó végtag tengelye a protézis által, így a terhelés szokatlan lehet és fájdalmat is okozhat, így normálisnak vélhető, hogy fáj a háti gerincszakasz. Meg kell erősítenie a hátizmait, hasizmait, a medencéjét mozgatnia kell, a járást újra tanulni fázisonként, a végtag megemelése jó megoldás, hogy ne terhelje túl a csípőjét, de amennyit csak lehet korrigáljanak a törsz helyzetén gyógytornász segítségével. A szobakerékpár egy jó megoldás lehet kicsit helyreállítani az erőnlétét.
    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #39  Hágendorn Józsefné | 2015-10-01 20:10

    Kedves Klára!! 1997-ben jobboldalon cementes csípőprotézist ültettek be, ami után a bal lábam kb: 3 centivel rövidebb lett. A bal oldali protézist 2014- februárjában ami cement nélküli. Most egyforma a lábam. De sajnos nem tudok bot nélkül járni, fájdalom csak akkor jelentkezik ha többet próbálom terhelni. Lehetséges,hogy már nem fogok tudni bot nélkül járni? 60 éves vagyok, a műtét után az utasításokat szigorúan betartottam.. Üdvözlettel, Hágendorn Józsefné..

  • #40  Szabo.Klara | 2016-01-25 14:37

    Kedves Józsefné,
    Ez egy nagyon jó hír és lehetőség is egyben, hogy egyenlővé tudták tenni a két alsó végtagot. Sok idő telt el a két beültetés között, jobban mondva, amíg egyenlőtlenül terhelte a csípőjét és teljes törzsét, így lehetséges, hogy nem tudja már azt a rugalmasságot visszahozni az izmaiba és azt a stabilitást kialakítania az ízületeibe, mint ami volt korábban. Érdemes egyensúlyfejlesztő gyakorlatokat végeznie eleinte két kézzel, majd egy kézzel kapaszkodva és minél több rövidebb távon teljesíthető járógyakorlatot tanulnia, hogy a járás stabilitása javuljon. Kőkemény oldalfarizom erősítő gyakorlatokat szükséges végezni. Kérjen gyógytornász segítséget. Ezek után próbálkozhat a bot elhagyásával. Ha már segédeszköz használatára szorulunk, akkor is próbáljuk a törzsizmainkat formában tartani, mert a sántítás gyakori oka a törzsben rejlik, amire sokan nem gondolnak. Nem utolsó sorban, pedig méltányoljuk önállóságunkat, hogy el tudjuk látni magunkat és bottal tudunk legalább járni fájdalommentesen.
    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #41  Márta | 2016-01-09 11:26

    Kedves Doktornő! 2 éve műtötték csípőprotézis beültetéssel a bal lábamat.. Cement nélküli. Eddig nem voltak problémáim, kicsit bicegtem, de nem fájt. Most, egy pár napja alig tudok menni. Egyik napról a másikra kezdett fájni, alig tudok járni. Éjszaka és ülve nem fáj, csak menés közbe. Mi lehet az oka? Tisztelettel, Márta!

  • #42  Szabo.Klara | 2016-01-25 14:47

    Kedves Márta,

    Két év elegendő idő ahhoz, hogy, ha mozgásszegény az életmód, akkor az izmok elgyengüljenek annyira, hogy nem tudják helyén tartani a rendbe hozott csípő ízületet (protézist), így azt javaslom, hogy kezdjen el tehermentesített helyzetben (pl. hanyatt fekve) tornázni, combizmokat és farizmokat erősíteni. Amennyiben nem szűnik a fájdalom, akkor forduljon orvoshoz és készítsenek egy röntgen felvételt, hogy biztos jó helyen van-e a protézis.

    Üdvözlettel, Szabó Klára – gyógytornász

  • #43  Horváth Lajosné | 2016-02-16 21:58

    Kedves Doktornő!

    2015 okt. 19-én volt a műtétem.A járásom egy bottal jó, csak az alsó lábszáram zsibbad ha egy hosszab utat teszek. Vajon ez el
    mulik?

    Üdvözlettel:Horváth Lajosné

  • #44  Szabo.Klara | 2016-02-22 12:02

    Kedves Horváth Lajosné!

    A lábszár zsibbadás nem biztos, hogy a műtött csípőjéből ered, hanem a dereka miatt is lehet. Ha rendszeres alsóvégtag átmozgatásra, vénás tornára (lábtól medence felé vérpumpáló gyakorlatok) nem múlik a zsibbadás, akkor a derekát lenne érdemes megvizsgálni, arra gyakorlatokat végezni, illetve megtanulni a talpat végig gördíteni, a talpon eloszlatni járás közben a súlyt.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára – gyógytornász

  • #45  fenyves lászlóné | 2016-02-27 13:38

    kedves DOKTORNÖ 2013-ban mütötek csipőprotézisel és vápa csont korekcioval.Edig semmi baj nem volt de kb két hónapja elkezdet fájni Már mindenféle vizsgálaton túl vagyok közte egy csont izotopon is ahol kimutaták hogy ki van lazulva Sajnos az orvosom nem akarja elhinni Azt állitja hogy a gericemel van baj Lehetséges??

  • #46  Szabo.Klara | 2016-03-04 12:28

    Kedves Fenyves Lászlóné!

    Három év alatt a csípőprotézis igen ritkán lazul ki vagy sérül meg, de bármi előfordulhat. Csípő körüli fájdalmat, farizom zsibbadást, keresztcsont tájéki érzékenységet gyakran okoz a lumbális gerinc (derék szakaszi csigolyák), így az orvos meglátása akár helyén való lehet. Amennyiben mindkét csípő ízület mozgástartománya teljes, ép, fájdalommentes tehermentesített állapotban (pl. háton fekve vizsgálva), a rehabilitációt sikeresen végig csinálta, a járása harmonikussá vált s két éven keresztül teljesen panaszmentes volt, akkor tényleg derékproblémáról lehet szó, ha valami viszont nem stimmel és mondjuk túlterhelte az ellenoldali ízületet, vagy beszűkült a műtött csípő mozgástartománya, akkor két év után már igen valószínű, hogy ez problémát okozhat. Ha az orvossal nem jutott előrébb, forduljon mozgásterapeutához (gyógytornász, manuálterapeuta, ergoterapeuta stb.) s járjon a végére hogy mi a baja, vagy hogyan javíthatna a panaszain.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #47  Gyevi Julianna | 2016-04-25 14:59

    5-hete mütöttek jol vagyok mindent meg tudok csinálni azt szeretném kérdezni hogy,mikor ülhetek biciglire és mennyit súlyt emelhetek tisztelettel gyevi juli

    0

  • #48  Szabo.Klara | 2016-05-02 13:08

    Kedves Juli!

    Ezeket első sorban az műtő orvosával kellene megbeszélnie, hiszen ő tudja, hogy milyen protézis került beültetésre, mennyire terhelhető az ízület stb.
    Az első hat hétig mindenképp legyen türelemmel, kímélje a lábát, óvakodjon a tiltott mozdulatoktól.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára – gyógytornász

  • #49  Cserháti Erzsébet | 2016-05-16 14:14

    Kedves Klâra! 3 hete mütötték a csípömet minimál invazív módszerrel, cement nélkül. A kórház utân itthon gyógyulok, ill. vëgzem a tornagyakorlatokat amiket a kórhâzi gyógytornásztól kaptam meg. Azonban ez a feladatsor csak háton fekvö ill. álló helyzetü gyakorlatokat ír elö. Semmi oldalsó ill. hasonfekvö gyakorlatot nem tartalmaz. Az elsö hat hétig elegendö ez?
    A szóbanforgó gyakorlatokat naponta 3×20 percig csinâlom âlt 15 ismétlésszámmal elegendö ez? Vârom válaszát, köszönettel : Erzséber

  • #50  Szabo.Klara | 2016-05-17 12:46

    Kedves Erzsébet!

    Amennyiben ebben állapodtak meg a kezelő gyógytornásszal, orvossal, akkor ezek elegendőek kell, hogy legyenek.
    Hat hét után pedig szépen ki lehet bővíteni a terápiát. Hatékony gyógyulást!

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #51  GŐSI EDIT | 2016-05-25 15:25

    Kedves Klára!
    Cement nélküli csípőprotézist kaptam május 12-én. Szeretném kérdezni,hogy a BEMER 3000 MÁGNESES PÁRNÁT HASZNÁLHATOM E?
    Üdvözlettel
    Gősi Edit

  • #52  Szabo.Klara | 2016-05-27 13:31

    Kedves Edit,

    A legtöbb testbe ültetett fém protézis esetén nem lehet mágneses eszközöket használni, így önnek sem ajánlom.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára – gyógytornász

  • #53  Balogh Sándor | 2016-06-08 18:42

    Kedves doktornő!!
    engem 11 hónapja műtötték a jobb oldali csípőmet. másfél hónapig voltam tünetmentes. Azóta fáj a jobb lábam külső fele a lágyékom a combom. a lépcsőn nem tudok felmenni mert olyan érzésem van mintha elakarna törni a lábam. a járás az nagyon nehezen meg csak rövid távon tudok közlekedni. Fekvő helyzetben nyújtott lábamat nem tudom segítség nélkül megemelni. A lábamat amikor autóba ülök a kezemmel meg kell emelnem és úgy tudok beülni. A zoknimat felhúzni nem tudom a műtött lábamon egyensúlyozni sem tudok így a az öltözködésem is nagyon nehézkes. A kezelő orvosom azt mondja minden rendben van a protézissel. Volt olyan érzésem mintha a protézis menne befele a combcsontomba. meg is állapították hogy 2 cm rel rövidebb a lábam. nagyon fáj
    a lábam. Tehetetlen vagyok nem tudom mit csináljak merre tovább. Kérem adjon tanácsot mert a kezelő orvosomnak már nem hiszek.
    Tisztelettel Balogh Sándor

  • #54  Obendorf Katalin | 2016-06-12 11:54

    Tisztelt Doktornő!
    Négy éve a jobb csípőmbe és 6 hete a bal csípőmbe min. műtéttel protézist ültettek. Műtét másnapjától mankó nélkül teljes terheléssel kiengedtek a korházból minden fájdalom nélkül. Kb. két héttel ezelőttől fekvés és ülés után alig tudok járni,erős szúró fájdalmat érzek. Nap közben időnként mindez elmúlik…!
    Három hétig rehabon vettem részt ahol naponta 20 percig mágneskarikával kezeltek. Előző hozzászólásában azt írta mágneses eszközöket használni nem ajánlatos! ??
    Köszönöm a válaszát Katalin

  • #55  Szabo.Klara | 2016-06-13 14:54

    Kedves Katalin!

    Ezt remélhetőleg mérlegelték a kezelő terapeuták. Valószínűsítem, hogy az ön protézise esetén, se a csavarok, se a protézis anyaga nem vonzódik a mágneshez, így nem okoz problémát, de erről az orvos tud biztosat mondani.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára – gyógytornász

  • #56  Iszlai Jozsef | 2016-08-22 11:30

    Tisztelt Doktornő
    Hat honapja műtöttek cn csipőprotezist kaptam. A kontrol rötgen kimutatta, hogy a protezis nincs benne a vápában, csak félig. Mi az eljárás a protezis helyretevésére? Mütét ?

  • #57  Szabo.Klara | 2016-08-23 12:49

    Kedves József!
    Ez esetben mindenképp forduljon a műtő orvosához, mert önmagától nem fog helyrekerülni. Nagy eséllyel újbóli műtétre van szükség. Amennyiben így marad, akár járásképtelenné is válhat.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #58  Éva | 2016-08-26 10:53

    Kedves Klára!

    Két és fél éve műtöttek csípőprotézissel. Másfél cm-el hosszabb lett a lábam. Most augusztusban újra felvágtak másik kórházban, (a combomon is másik helyen), mert az első műtétem után maradt egy tenyérnyi duzzanat oldalt a csípőmnél. Ez a duzzanat megkeserítette az életem.
    Végig feszített, nyomott, fájt és le is zsibbadt, főleg hosszabb ülés, járás, és esti fürdés (?) után.
    A két hete történt beavatkozás szörnyű volt. Azzal a céllal “néztek bele”, hogy hátha képet kapnak arról, mi okozza ezt a műtét utáni fájdalmat, feszítő, zsibbasztó érzést, ill. a csontizotóp vizsgálat kezdődő kilazulást mutatott. Sajnos az újabb műtét csak rontott a helyzeten. A protézis nincs kilazulva (ezt elég brutálisan nézték meg, ezt nem írnám le), de a tenyérnyi duzzanatra, annak fájdalmasságára választ nem kaptam. Most az újabb vágás mellett olyan kemény, feszítő, nyomó fájdalom van, mint az első után és továbbra is tenyérnyi a duzzanat, csak most már nem összefüggő, hanem mint egy dimbes-dombos táj lenyomata.
    Az lenne a kérdésem, szabad-e a varrat és a cső körüli feszítő, fájó duzzanatot masszírozni? HA igen mikortól a műtéti időhöz képest? Egy sebészt megkérdeztünk erről, ő nem javasolta, ui. nem tudhatjuk, hogy nem-e befelé masszírozzuk pl. a vérömlenyt a szövetek felé és az nem lenne jó. Több mint 2 hete jegelem, nem sok sikerrel.
    Ebben a fájó stádiumban milyen torna végezhető? A műtét után nem tudtam talpra húzni a lábam és oldalra sem tudtam kicsúsztatni. Ez még most is fájdalommal jár.
    A torna alatt le kell-e venni a fáslit? Egyáltalán, hivatalosan meddig kell rajta lenni a fáslinak a műtött lábon? Éjszaka levehető?

    Elnézést a hosszúra sikeredett levelemért, de a fájdalmam is hosszú ideje tartó, több mint két és fél éve. Csak ezért mertem nekimenni a második műtétnek, hogy végre utána már nekem se fog fájni, nem sikerült. Már csak a mozgásban, tornában bízok.

    Megköszönve válaszát üdvözlöm: Éva

  • #59  Szabo.Klara | 2016-08-30 10:54

    Kedves Éva!

    Sok mindent leírt és bizony van mivel foglalkozni. Első sorban jó hír, ha a protézis stabil és nem lazult ki. A második beavatkozás után a bevérzések a műtét alatt történt bemozgatástól lehettek, mivel ha beszűkül a mozgástartomány, akkor az izmok rövidülnek, az inak, szalagok rugalmatlanabbak lesznek és ilyenkor fájdalommal illetve “sérülésekkel” (melyek bevérzést okozhatnak) járhat a nagy mértékű mozgatás.

    “Az lenne a kérdésem, szabad-e a varrat és a cső körüli feszítő, fájó duzzanatot masszírozni? HA igen mikortól a műtéti időhöz képest?”
    Erre leginkább a műtő orvosa tud válaszolni. Remélhetőleg a kivezető cső elég ideig volt bent és a felgyülemlett váladék kifolyt, így mozgatás hatására a többi fel fog szívódni. Óvatosan lehet masszírozni, de erőteljes nyomásokat, dörzsöléseket valóban nem tanácsos végezni, mert a szövetekbe préselődik a felgyülemlett salakanyag.

    “Ebben a fájó stádiumban milyen torna végezhető? A műtét után nem tudtam talpra húzni a lábam és oldalra sem tudtam kicsúsztatni. Ez még most is fájdalommal jár, ill. ha elvégzem az alap tornát nagy fájdalommal jelez a szervezetem.”

    Érdemes egy magán gyógytornászhoz fordulnia (biztos Debrecenben is talál megfelelő kollégát), aki pontról pontra végig veszi önnel a torna lépéseit, ahol kell segít és átbeszélik, a hétköznapokat segítő mozdulatokat.
    Az izometriás gyakorlatok (amikor a végtag különböző részeit szorítjuk le az ágyba/talajba) segítenek a vérkeringést serkenteni, ezáltal a felszaporodott nyirok, “más eredetű salakanyag” elszállítását, felszívódását

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #60  Kocsisné Szakács Máarta | 2016-10-26 17:06

    84 éves anyukámnak csipőprotézis beültetésre lenne szüksége . Azt mondta neki az orvos, hogy 80 év felett nem műtenek. Megszertném kérdezni, hogy ez így van-e?

  • #61  Szabo.Klara | 2016-10-27 20:23

    Kedves Márta!

    Amennyiben a 84 éves édesanyja csípőprotézisre szorul, konzervatív úton lehet neki segíteni. Vagyis tornáztatással, mozgatással (főleg ágyban háton és oldalt fekve, illetve ülve).
    Valóban 80 év felett már magas rizikóval jár egy ilyen nagy műtét. Az altatás leállíthatja a vérkeringését és a légzését is. Ha mégsem történne komplikáció, a beültetett protézis nem valószínű, hogy beépülne megfelelően, mert a csontállomány ebben a korban jelentősen hiányos illetve szerkezetileg gyenge. Próbálják meg a tüneteket mozgás segítségével csökkenteni, akár vízi torna segítségével is.

  • #62  Edina | 2016-10-30 00:01

    42 éves vagyok. Bal oldali csípő ficammal születtem. 31 éves koromig semmi bajom nem volt, utana szültem es a csípőm egyre rosszabb lett. Évente jartam kontrollra, fel évenként fizikora. A mostani kontrollon azt mondtak muteni kell. Tény, hogy bicegek, sántítok es állandó fajdalmam van. Mire szamithatok? Várjak a műtéttel vagy nem? Gyogyszer nelkul is birom de neha azert szedem a diflamot. Sokszor a labam ugymond beáll, nem tudom megmozdítani, 15 percig szenvedek mire jobb lesz. Egy ilyen műtét utan mire lehet számítani? Kérem, hogy email ben valaszoljon. Köszönöm

  • #63  Szabo.Klara | 2016-11-03 11:23

    Kedves Edina!

    Válaszoltam emailben.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára – gyógytornász

  • #64  Edit Pálné Vizer | 2016-11-26 13:12

    Kedves Szabó Klara! Ez évben /február és július hónapban először a bal utána jobb oldali csipőmütétem volt. Teljesen jól vagyok, csak a februárban mütött lában boka környékén még vizesedik.valószinü nem jó a nyirokkeringés.Feszül a lábam.Kérdésem az lenne ,használhatom e a bombközépig érő hullám masszást. Köszönettel. Vizer Pálnl

  • #65  Szabo.Klara | 2016-11-29 08:14

    Kedves Edit!

    Amennyiben nem állt helyre még a nyirokkeringés, megpróbálhatja a hullám masszázst. Egyet kell ismerni csupán, hogy milyen elven működik a masszírozó szerkezet. Ha nem képez mágneses teret, akkor semmi gond nem lesz belőle.
    Mindemellett használhat még váltó fürdőt, fél percre tegye meleg vízbe, fél percre hideg vízbe a két lábfejét. Két lavor segítségével ezt könnyen meg is valósíthatja. 5-6 ismétlés elegendő egyszerre.
    Fürdőkben manapság elérhető a Kneipp féle lábfürdő, ami hasonló elven alpszik, amit fentebb írtam.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára – gyógytornász

  • #66  György | 2016-12-16 15:43

    Tiszteletem! 40 éves vagyok, kb. 10 évvel ezelőtt kezdtem a csípőmben fájdalmat érezni. Eleinte csak baráti sportalkalmak után, később mindennapivá vált. 3 éve megkaptam a protézist a bal felemen, nagyon jól sikerült a műtét. 2 hónapja műtötték a jobb csípőmet, így már mindkét oldalon protézisem van. Az ellenőrzésen beigazolódott a félelmem, miszerint a most műtött lábam hosszabb lett. a Különbség 8mm.

    Szeretném kérdezni, hogy ez egy mindennapi dolog vagy figyelmetlenség következménye. Nem vagyok túlságosan elkeseredve, de azért nem örülök neki, hogy a műtétek után is nehézkes lesz a mozgásom, mobilitásom.

    Köszönöm válaszát! Tisztelettel: György

  • #67  Szabo.Klara | 2016-12-23 17:55

    Kedves György!

    Aggodalomra nem feltétlenül van ok. Van hogy átlag embernél is, akinek semmi baja nincs egyik csípőjével sem van fél centi vagy egy centiméter különbség két végtaghossza között. Csípőprotézis beültetése után, pedig igen gyakori az ilyen. Nem azért, mert figyelmetlenek, hanem a lehető legjobban ezt tudják kihozni az adott ízületből. A krónikus gyulladás következtében, ami igen gyakori a műtétek előtt, csonthiány alakulhat ki, amit nehéz 100%-osan helyre állítani.
    Ez a rehabilitációban vagy a további életvitelben nem fog problémát okozni. Igyekezzen a lehető legjobb mozgástartományt kihozni a csípőből és megfelelő izomerősséget fejleszteni hozzá, így nem érheti újabb fájdalom.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára – gyógytornász

  • #68  Farkas Krisztián | 2017-01-10 22:26

    Kedves Klára!

    Túl vagyok életem 3-ik csípőprotézis műtétjén. 36 éves vagyok, 10 éve, 2006 -ban volt kétoldali beültetés fél év eltéréssel, reumatoid artritiszből kifolyólag kopott el akkor. Sajnos 2016 november végén sima járás közben, hangos, recsegő hangok kíséretében eltört a jobb oldali protézisem kerámia feje és a vápát is tönkretette, december 5-én műtötték, vápakosarat és új gömbfejet ültettek be. Ott már 3-án clexan vérhigítóval szúrtak, amit itthon is adok, 30 db-ot írtak fel. Még 4 db és végre elfogy. A kérdésem a következő. A clexan abbahagyása után már nem kell fásliznom a lábamat vagy még fáslizzam két hétig? Akkor telik le ugyanis a 6 hetes szokásos protokoll! Valamint a gyógytornászom szerint, így 4 hét elteltével feküdhetek már a műtött oldalamra, és párna sem kell a lábam közé, még azt is mondja, hogy hagyjam el a mankót mostmár, vagy max. egyet használjak. Nem túl gyors dolog lenne ez? Nekem hat hetet mondtak, hogy addig mankózzak, és bár nagyon jól esik a műtött oldalamon is feküdni, párna nélkül, de nem túl korai? Nem emlékszem, hogy 10 éve, hogy volt.

    Üdvözlettel,
    Farkas Krisztián

  • #69  Szabo.Klara | 2017-02-08 20:38

    Kedves Krisztián,

    Ha elfogy a felírt vérhígító, tud járni, rendszeresen mozog és a lába nem dagad, akkor nem szükséges a fáslizás, nem szükséges a hat hetet megvárni, ha csak az orvosa nem rendelte el másképp.
    A hat hetes gyógyulást én ajánlanám, hogy várja meg a műtött oldalra való fekvéssel, illetve a párna használatával. Az egyik mankót viszont szépen el lehet hagyni és már csak hosszabb kültéri sétákra vigye magával, ha teljesen tünetmentes és jó izomállapotú a műtött végtag.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #70  pataki borika néni | 2017-01-26 13:37

    Érdeklődni szeretnék , dec 15 én volt csípő protézis beültetés mikor végezhetek könnyebb házi munkát ( főzés takarítás) kicsit azért még érzékeny a lábam nem merem terhelni , Kontroll 2 hét múlva lesz.

  • #71  Szabo.Klara | 2017-02-08 17:48

    Kedves Borbála!

    A csípőprotézis terhelhetőségét első sorban a műtő orvos határozza meg.
    Nagy mértékben függ a csont állapotától, a műtét sikerességétől, az izomállapottól és az egy egyensúly érzékeléstől.
    Mindenképp meg kell várni az első 6 hét gyógyulást, amikor változtathatnak a terápián.
    Körültekintően, gyakran leülve (magas székre) most sincs akadálya a főzésnek.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #72  Nóra | 2017-02-01 20:04

    Kedves Klára!

    Szeretném megkérdezni, hogy mikor várható javulás a nagypapámnál akit most már két hete, 79 évesen műtöttek meg. A műtét után elkapta az influenzát is és azóta nem tudja tartani a vizeletét egyáltalán pedig előtte soha nem volt ilyen jellegű problémája.
    Válaszát előre is köszönöm!

  • #73  Szabo.Klara | 2017-02-08 17:52

    Kedves Nóra,

    A csípőprotézis után nagyon le tudnak gyengülni az idős emberek, így ha előtte volt bármi gerincproblémája vagy esetleg, ha érzéstelenítést kapott gerincbe, akkor előfordulhat a vizelettartási probléma. Mindenképp konzultáljanak a műtő orvossal.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #74  Tóth Sándorné | 2017-02-03 11:38

    Érdeklődni szeretnék, 2016 .dec 21 .-én volt csipő protézis műtétem ..Cement nélküli ezért 6 -hétig nem léphettem rá ..Már most lassan terhetném de bedagad a bokám lábfelem ,Milehet az oka.30.-án voltam kontroll és azóta dagad a lábam.Most mankózok.Tisztelettel Tóthné

  • #75  Szabo.Klara | 2017-02-08 17:38

    Kedves Tóthné,

    Előfordulhat az ödéma felszaporodása, ahogy egyre jobban fogja tudni terhelni, úgy fok megszűnni a probléma.
    Végezzen naponta többször vénás tornát lábfejtől, egészen föl a medencéig és fáslizza a lábát állás és járás esetén, amikor pihen, ül, fekszik, alszik, csak akkor legyen fásli vagy gumiharisnya nélkül, így támogatva a vénák működését.
    A csípőtorna segítségével, amit jó esetben megtanult már a gyógytornásszal, pedig lehetővé teszi, hogy egyre ügyesebben használja az adott végtagot a hétköznapok során.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #76  4dimEdes | 2017-02-17 18:29

    Elolvastam szinte minden bejegyzest. Két hét mulva lesz a jobboldali csípő műtétem. Cementes lesz. Megijesztett a sok műtét után keserűség, megbánás. 62 éves nő vagyok. Sokat kerékpározom, mert menni nehezen tudok. Milyen gyakorlatokat végezzek műtét előtt? Bordásfal és szobakerékpárom is van.

  • #77  Szabo.Klara | 2017-02-20 13:47

    Kedves Kérdező,

    Műtét előtt a lehető legjobb mozgástartományt, izomerőt szükséges kialakítani.
    Kerékpározás után érdemes az elülső és a hátulsó combizmokat is alaposan megnyújtani, bordásfalba kapaszkodva pedig egy magasított székre leülést felállást, állva oldalra kitámasztást, hátra lépést gyakorolni.
    Ezeket a gyakorlatokat gyógytornásszal tudja helyesen kivitelezni és tovább fejleszteni. Két hét még sok idő, érdemes egy gyógytornásszal felvenni a kapcsolatot, így a műtét utáni rehabilitációban is lesz segítség.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #78  era | 2017-02-20 13:05

    Kedves Klára. 2016.12.05-én megműtöttek csipőprotézist ültettek be,és azóta a térdem fáj,és be van dagadva. Az a kérdésem lenne hogy ez természetes vagy valami van a térdemmel?

  • #79  Szabo.Klara | 2017-02-23 14:28

    Kedves Era!

    Az esetek többségében a csípő probléma a térdet veszi célba. Ami annyit jelent jelen esetben, hogy nem a térd struktúrája változott, hanem a csípőízület korrekciója miatt a terhelés megváltozott. Izmok, inak, szalagok funkciója is átalakul ilyenkor az érintett területen. Feltehetően, ahogy visszanyeri a csípő mozgásának szabadságát úgy fognak a térd tünetek is csökkenni.
    Ebben a folyamatban a gyógytornász célzottan tud segíteni.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #80  eros | 2017-03-09 14:21

    Kedves Klára!Csípőprotézis műtétem volt 3 hónapja.A térdem a a lábszáram első része és a combom belső része még mindig el van zsibbadva.Be is van dagadva ha pihentetem ha mozgok akkor is.A combom egy része össze van sorvadva.A lábam nem tudtam felemelni de így 3 hónap után a szelektív ingeráram kezelésnek és a sok tornának köszönhetően már valamennyire meg tudom emelni.Kérdésem az lenne hogy ez a zsibbadás mitől van még mindig?El fog múlni egyáltalán rendbe jön a lábam?Egy kicsit kétségbe vagyok esve mert szeretnék vissza menni majd dolgozni.Álló munkát végzek és attól tartok hogy nem fogom bírni.Válaszát előre is köszönöm!

  • #81  Szabo.Klara | 2017-03-09 19:53

    Kedves Kérdező!

    Látatlanba nehéz ezeket megítélni. Műtét előtt is hasonló panaszai voltak, vagy utána alakult ki a zsibbadás, ödémásodás?
    Protetizálás után ezek a tünetek belátható időn belül el kell, hogy múljanak. Mindenképp jelezze a kezelő orvosának. Amennyiben idegi sérülés történt műtét során, akkor a regeneráció hosszadalmas lesz.
    A végzett tornával mindenképp hozzá segíti az adott ízületet, hogy minél jobb legyen a vérkeringése, beidegzése és a nyirokkeringés is megfelelően áramoljon, így ne hagyja abba.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #82  eros | 2017-03-13 10:14

    Kedves Klára!A műtét előtt nem nem dagadt és nem zsibbadt a lábam.A műtét után maradt meg ez a zsibbadás és dagadás.Az orvosom azt mondta hogy majd idővel elmúlik.A múgy a lábamon 3cm-t kellett nyújtani mert a medencém úgy el volt kopva.
    Ez mitől van és mit tudok tenni hogy jobb legyen?Van rá valami gyógyszer vagy krém az ödémára?Én flector krémmel kentem a fájdalom miatt gondoltam jobb lesz de nem.Vízes ruháztam jegeltem az sem volt eredményes.Ez a zsibbadás idegsérülés miatt lehet?Ha igen akkor az rendbe jön vagy már nem lesz rendes lábam?Attól félek hogy nem fogok tudni vissza menni a munkahelyemre ami álló munka mert nem lesz olyan állapotban a lábam hogy el tudjam végezni a munkám.Válaszát ismét előre is köszönöm!

  • #83  Szabo.Klara | 2017-03-20 12:48

    Kedves Kérdező,

    A kopással leginkább annyit tud tenni, hogy nem engedi tovább kopni. Vagyis jó állapotban tartja az izmait és a lehető legjobb mozgástartományt alakít ki a megadott csípőben.
    Ödémára vénás tornát tud végezni és fáslizhatja az adott végtagot, amikor ül, áll vagy járkál.
    A zsibbadás van, hogy nehezen múlik el, akár több hónapig is eltarthat mire regenerálódik az ideg és az sem kizárt, hogy marad idegi érintettség, de ettől még terhelhető a végtag.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #84  Niki | 2017-03-15 08:31

    Kedves Klára! 2016. Október elején eltört a bal oldali combnyak a lábamban, megműtötték, kaptam 3 csavart! 2017 március elején Kiderült, hogy elhalt a combnyak a lábamban, a csavarok teljesen elmozdultak, így március végén ismét megműtenek és Elvileg cement nélküli protezist kapok, pedig az első műtétnél Kiderült, hogy a csontozatom elég gyenge! Műtét után 12 héttel írták ki a gyógytornát, nagyon gyenge volt a lábam, tornászok vele rendszeresen, itthon is megcsináltam a tornákat napi 3szor amit a tornász mutatott, de még mindig nagyon gyenge a műtőtt lábam, nincs meg rajta látszólagosan az az izomzat ami az épp lábamon megvan! Nagyon félek a műtéttől, hogy a cement nélküli protézis bevállik vagy sem, hogyan erősödik fel a lábam, hiszen most gyengébb az első műtétem előtt, tudok még majd vha álló munkát végezni 8-12 órában, mennyi a felépülési ideje ahhoz, hogy tudjak dolgozni? Nagyon elkeseredtem mikor Kiderült, hogy protézist kapok, hiszen még csak 31 éves vagyok, szeretnék még dolgozni, gyereket vállalni és aktív életet élni!!!

  • #85  Szabo.Klara | 2017-03-20 12:49

    Kedves Niki!

    Amennyiben ép a beidegzés, megfelelően tudja irányítani a lábát, akkor a befektetett munka eredménye meg fog látszani és az izomereje növekedni fog.
    Protézissel teljesen jól lehet élni és ha ez hozzásegíti Önt a fájdalommentes mozgáshoz, akkor éljen vele és engedje el az aggodalmakat!
    Protézis után 10-12 héttel már teljesértékű mozgást lehet végezni.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #86  Berencsiné Papp Rozi | 2017-03-18 22:37

    Január 5.-én volt bal oldali csípőműtétem, eddig nem volt fájdalmam a csípőtájon. 1 hete éjjel a műtét helyén égő, fájó érzésem van. Még oedéma van a műtéti sebnél. Mit tehetek? Menjek a műtétet végző orvoshoz? Controllra csak áprilisba kellene mennem. Előre is köszönöm!

  • #87  Szabo.Klara | 2017-03-20 12:51

    Kedves Rózsi,

    Amennyiben eddig tünetmentes volt és most hirtelen jelentkezett az égő, fájó érzés, akkor igen a válaszom, menjen vissza hamarabb kontrollra. Nézzék mi lehet az oka a problémának.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #88  Nádas Veronika | 2017-04-14 18:20

    Kedves Klára!
    Azt szeretném kérdezni, hogy csípőprotézissel lehet-e Bemer matracot használni?
    A térdmagasságnál alacsonyabb ülőalkalmatosság örökre tilos? Február 10-én műtöttek.
    Előre is köszönöm válaszát.
    Nádas Veronika

  • #89  Szabo.Klara | 2017-04-21 11:29

    Kedves Veronika!

    A Bemer matrac mágneses elven működik, így beültetett protézissel nem használható. Felforrósíthatja a protézist vagy a felhasznált csavarokat, ami égési sérüléseket okozhat.
    Térdmagasságnál alacsonyabbra ülni kockázatos. Abban a tartományban már igazán jó izomerőre, egyensúlyra, mozgástartományra van szükség, így kerülendő, ha csak nem egy fiatalos, sportos emberről van szó, aki 100%-osan teljesítette a rehabilitációt.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #90  pataki borika néni | 2017-04-17 16:04

    Tisztelt Doktornő. 2016 dec 15 én műtöttek a járásommal nincs gond már bot nélkül is jól tudok járni csak az üléssel és a felállással van gondom az megy nehezen és a forgóm fáj, rettentő izom görcs van a combomba Magnéziumot és izom lazitó gyógyszert írt fel az orvos. Sajnos nincs eredmény az izom görcs hajnal felé jön elő ami maga a pokol elfog ez múlni valaha?

  • #91  Szabo.Klara | 2017-04-21 11:31

    Kedves Borika!

    A felállás jó izomerősséget igényel. Gyakran a farizom és a törzsizmok gyengesége a felelős a sikertelenségért vagy a fájdalomért. Rendszeres tornával többet ér, mint az izomlazító gyógyszerrel. Masszírozza át a fájdalmas pontokat és nyújtsa az izmokat! Jó esélyekkel rendbe fog jönni.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #92  Nádas Veronika | 2017-04-21 10:55

    Kedves Klára!
    Azt szeretném kérdezni, hogy csípőprotézissel le lehet-e feküdni a földre, illetve ha igen, hogyan kell felállni? Talajgyakorlatokat lehet-e végezni,
    Köszönettel:
    Nádas Veronika

  • #93  Szabo.Klara | 2017-04-21 11:32

    Kedves Veronika!

    Csípőprotézis beültetése után 3 hónappal, amennyiben jól sikerült a rehabilitáció, visszakapta mozgásszabadságát, abban az esetben semmi akadálya, hogy a talajon fekve tornázzon.
    A földre való lefekvés valamint felállás lépéseit és szabályait kellő körültekintéssel meg tudja tanulni gyógytornász segítségével.
    Az állapotát nem ismerve, a lépéseket leírva nagy a hibázási lehetőség, így legyen szíves személyesen felkeresni gyógytornászt!

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #94  szekeres jószefné | 2017-05-12 11:53

    KEDVES Klára 2017 febr 3 án mütöttek csípőprotézissel szeretném meg kérdezni hogy mell uszást csinálhatok e mivel mást nem tudok de szeretnék menni az uszodába ha lehet
    köszönettel

  • #95  Szabo.Klara | 2017-05-20 19:12

    Kedves Erzsébet!

    A műtét óta eltelt több, mint három hónap, így ha a rehabilitációja jól sikerült, megfelelően tudja terhelni az operált csípőjét, akkor nincs akadálya az úszásnak.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #96  Orbán Gyuláné | 2017-05-29 14:04

    Kedves Klára!

    67 éves vagyok. Csípőficammal születtem.

    Kedves Klára!

    67 éves vagyok. Csípőficammal születtem..
    A bal oldali csípőm mindig kötött volt. Ott az illeszkedés
    sem tökéletes. Fájdalmam soha nem volt.
    Most 1-2 éve nagyon nehezen mozgok. Jól esik botra
    támaszkodni. A térdeim is sokszor fájnak.
    Csípőprotézis beültetést javasolt több orvos is.
    Kérdésem: lehet a protézissel segíteni a több évtizedes
    állapoton? Félek a műtét után még rosszabb lesz.
    Köszönöm a válaszát.

  • #97  Szabo.Klara | 2017-05-30 22:49

    Kedves Kérdező!

    A válaszom, igen. Lehet segíteni egy több évtizedes problémán is. A protézis beültetése és utána az intenzív rehabilitáció mozgásszabadságot adhat. Amennyiben egészségi állapota megengedi a műtétet, akkor szerintem erősen fontolóra kellene venni a beültetést. Hogy biztosra mehessen, konzultáljon esetleg több orvossal, gyógytornásszal személyesen!

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #98  pataki borika néni | 2017-06-01 15:47

    Érdeklődni szeretnék 6 hónapja műtöttek csipő protézissel , a járásom bot nélkül is tökéletes , csak a forgóm fáj nagyon meg is duzzad , ráfeküdni már rövid időre rá tudok, Csak ez idegesít miért van ez a fájdalom a forgómnál, vagy 2 hete nagyon dagad mind a két lábam ami nekem soha nem volt, Kérem segítsen válaszával. Üdvözlettel : Pataki Borika néni

  • #99  Szabo.Klara | 2017-06-06 16:45

    Kedves Pataki Borika néni!

    Decemberi műtéte óta a csípő körüli izmok amennyiben megfelelően voltak rehabilitálva már kellően erősek, rugalmasak és biztosan tartják a csípőízületet. Ha mégis duzzanat, fájdalom jelentkezik akkor túlterhelésre lehet gyanakodni, amit körültekintő átmozgatással, az izmok nyújtásával, az adott terület vérellátásának serkentésével tud orvosolni. Látatlanban ennél többet nem igazán lehet mondani. Ha szeretne biztosra menni, jöjjön el rendelésünkre, ahol megvizsáljuk és feltárjuk a probléma okát.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #100  Köröskényi Beáta | 2017-06-12 20:03

    Kedves Gyógytornász!
    2016 januárjában volt egy csípőprotézis műtétem. Abszolút nyereséggel! Az életminőségem ég és föld!
    Most az orvosom szerint kéne a másik oldalt is megműteni.
    Tekintve, hogy a műtét után akármilyen jól sikerül, az ízület már nem lesz az eredeti mozgástartományú stb. Ha megműtik a másik oldalt az ön szerint mennyivel jobban szűkíti be az életemet keseríti meg az öltözködésemet a lábápolásomat, és mennyire várható, hogy munkaképes leszek? Két csípőprotézis mennyivel rosszabb, mint egy?
    Köszönettel?: Köröskényi Beáta

  • #101  Szabo.Klara | 2017-06-17 23:45

    Kedves Beáta!

    A műté sikeressége, a protézis használata nagy mértékben függ az izmok állapotától, a páciens súlyától és korától. Amennyiben ideálisnak vélhető a körülmény, a paraméterek, akkor a következő protézis is javít az életminőségen.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #102  Kocsis Jozsef | 2017-08-06 09:48

    Tisztelt cím!
    Csípőprotézis műtét előtt állok.A műtendő a bal láb.Sajnos a
    jobb karom válltól amputálva van,így járókerettel,kétoldali
    mankóval való rehabilitácio elképzelhetetlen,az ellentétes oldalú botozás úgyszintén.Mi a teendő?Várom válaszát kb.ket hét után
    műtenek!
    Üdv Kocsis József

  • #103  Szabo.Klara | 2017-08-07 19:58

    Kedves József!

    A műtét után az ép kezével fogja használni a könyökmankót és úgy fogja tehermentesíteni a műtött végtagot.
    A rehabilitációt vezető gyógytornász az amputációt figyelembe fogja venni és kreatívan összeállítja a megfelelő gyakorlatokat.

    Sikeres műtétet és mihamarabbi felépülést kívánok!

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #104  Bacsek Lászlóné | 2017-10-27 15:34

    T. Szabó Klára!
    1994.-ben műtötték a mind a két csípőmet, Az Ön által ajánlott gyakorlatokat (ha nem is teljes egészében ) minden nap 15 perces időtartamig gyakorlom. Ennek ellenére, csak rövid kb. 2-300 métert tudok gyalogolni, pedig -tudom- erre is szükségem lenne. Mit kellene tennem: 73 éves vagyok, koromhoz képest egészsége. Erőltessem a gyaloglást? Köszönöm a szíves válaszát. Bacsek Gabriella.

  • #105  Szabo.Klara | 2017-11-03 19:55

    Kedves Gabriella,

    A cikkben szereplő feladatok, azok általános átmozgató, erősítő gyakorlatok, egyáltalán nem személyre szabottak és mindenki saját felelősségére végezheti őket. Önnek, akkor tudnék hatásosan segíteni, ha személyesen megvizsgálnám és felmérném az állapotát, így nem megmondható, hogy miért nem tud hosszabb távon gyalogolni. Az éles, intenzív fájdalom mindig annak a jele, hogy valami nincs rendjén. Amennyiben feszül, húzódik és nem fáj intenzíven, az jó eséllyel mozgással feloldódik és egyre könnyedebbé válik az adott mozdulat, mozgássor kivitelezése.
    Idős korban legfőképp a biztonságos közlekedésre kell törekedni. Biztos lépteket kialakítani, ha kell többször megállni, az elesés esélyét minimalizálni.
    A legjobbakat kívánom!

    Üdvözlettel, Szabó Klára

  • #106  Maria | 2017-11-13 22:43

    Kedves Klara! 48 eves vagyok.Veleszuletett csipoficamom van a bal oldalon. Sajnos a vapam sem fejlodott ki. Mindig is rovidebb volt a bal labam es a fajdalom gyerek korom ota szinte napi szinten resze az eletemnek, de most mar 1 ora allas vagy kb. 1 km gyaloglas is megterhelo. Igy protezis beultetesere van szuksegem. Azt szeretnem tudni, hogy javithat-e az eletminosegemen a beultetes? A bal oldalom most mar kb. 5 cm-rel rovidebb a labam. Lehet ezt “egyformara” korrigalni?

  • #107  Szabo.Klara | 2017-11-14 22:00

    Kedves Maria!

    Jelentős végtagkülöbség esetén a törzs izmai is deformálódnak, amelynek helyreállításához hosszú és kitartó munka szükséges. A fájdalom jó esélyekkel csökkenni fog és a járás is könnyebbé válik protetizálás után.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #108  Horváth Ágnes | 2018-01-01 19:12

    Kedves Klára! 53 èves vagyok. 3 hònaja kaptam j. oldali c.n. csípőprotèzist. Gyògytornàsz jàr hetente ketszer, a többi napon is tornazom. 6 hètig 2 mankòval, utàna egy mankòval, majd a 8. hèt utan mankò nelkül közlekedek. Jàrni eleg szèpen tudok, csak az elindulàssal van a baj. Kis ücsörgès utàn ha elindulok, elkezdem terhelni, ùgy 10-20 lèpèsig fajdalmas. Utàna ha “beindulok” több szàz metert, akàr km-t is sètalok fàjdalom mentesen. Kèrdèsem az lenne, hogy mit tudnèk tenni, hogy ez az indulàskor keletkező fàjdalom megszűnjön? Vagy esetleg ez normàlis, csak tùl türelmetlen vagyok?

  • #109  Szabo.Klara | 2018-01-16 16:14

    Kedves Ágnes,

    Most kaptam meg a levelét, így elnézést hogy ennyit kellett várnia a válaszra.

    Ügyesen végigcsinálta a rehabilitációt és azt gyanítom, hogy a csípő innentől szépen erőre kap és nem lesz vele gondja. Az oldalfarizom erősítése, a belső combizmok nyújtása kulcsfontosságú ezen a területen.
    A kezdeti fájdalom adódhat még a gerinc derék szakaszából is, így azt kezelném még az ön helyében. Próbáljanak gerincmobilizáló ugyanokkar a gerinc tartásához szükséges izmok erősítését célzó gyakorlatokat végezni a gyógytornászával.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #110  Kutasi Erika | 2018-01-07 10:42

    Kedves Klára!2016 decemberében csipőprotézisen estem át.Azóta is a lábam egy része el van zsibbadva.A térdem és a belső lábszáram.És sajnos ez fájdalommal jár. A műtét óta egy napra sem szünt meg.Semmilyen gyógyszer nem szünteti.Ha fekszem nincs fájdalmam de ha terrhelem akkor igen.Volt ENG és EMG vizsgálat ami kimutattta a műtéti helyen egy enyhe idegrost sérülés van.A mai napig minden nap egy órát tornázom bvitamin komplexet szedek.És a panaszaim még mindig meg vannak.A műtő orvosom azt mondta hogy el kell hogy múljanak a panaszaim csak hosszú idő lesz.Ha eddig nem múltak el szerintem ez már igy is marad. És ez nem elég kb.6hónapja a protézisem is fáj.A forgóm a combom töve.A műtét előtt nem volt fájdalmam.Volt csipőizületi ct volt röntgen nézték a vérsüllyedést hogy nincs-e gyuladás de semmit nem mutatok ki semmi se,minden rendben van.Akkor mitől van ez az egész problémám.Nem tudom már hova menjek mit csináljak?Idegsebészhez vagy másik ortopédushoz?A munkahelyemet is elveszítettem mert nem tudtam felvenni a munkát egy év után sem.Kérem segitsen vagy mondja meg hogy mit tudok tenni!Válaszát előre is köszönöm!

  • #111  Szabo.Klara | 2018-01-17 11:51

    Kedves Erika!

    Most kaptam meg a levelét, igy elnézést, hogy eddig kellett várnia a válaszra.

    Kemény év áll Ön mögött, minden elismerésem, hogy kitart és keresi a megoldást. A leírtak alapján, miszerint a műtét óta zsibbad a lába, valóban idegsérülésről lehet szó. Az ideg tényleg nehezen regenerálódik s nem mindig jön helyre. Viszont a tüneteket vénás tornával (a vénás keringés támogatása), az adott végtag rendszeres mozgatásával lehet csökkenteni. Készült-e felvétel a gerinc lumbális szakaszáról? Volt-e valaha derékpanasza?
    Ebben az irányban is érdemes lenne kutakodni.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #112  Kutasi Erika | 2018-01-18 17:54

    Kedves Klára!Voltam lumbalis gerinc ct-n.Az eredményét leírom. “A lumbalis lordosis íve megtartott.A csontos gerinccsatorna norm. tágasságú.L.II.-S-I. csigolyák közti korongokon számottevő előboltosulás nem ábrázolódik.Balra convex hajlat.Sérv nem látszik.”A derekammal panasz igazán nem volt előtte.A kezelő orvosom azt is mondta hogy lehetne mágneses terápiát alkalmazni.Mikor lehet tudni ha már az ideg nem regenerálódik tovább és meg állt a folyamat.Honnan tudjam hogy várjak még a gyógyulással vagy már nincs mire várni mert nem regenerálódik tovább az ideg?Mennyi idő a gyógyulás ha van?

  • #113  Bognár Imréné | 2018-02-28 08:57

    Tisztelt Doktornő!
    Tegnap volt 6 hete, hogy csípő protézis műtétem volt. Minden jó fájdalom mentes. Szépen mozog, azonban 2 napja reggel arra ébredtem, hogy furcsán merev a csípő és pár mozdulat után mintha helyre kattant volna és megszűnt a kellemetlen érzés! Szeretném kérdezni ezt mi válthatta ki és mit lehet tenni ennek az elkerülésére?

  • #114  Szabo.Klara | 2018-03-01 16:20

    Kedves Imréné,

    Erre igen nehéz látatlanban válaszolni. Lehet hosszabban ráfeküdt az érintett oldalra, vagy a csípő pihentetése közben még igényli a párnát a két láb közé stb.
    Ha továbbra is rendszeresen tornáztatja a lábát és nyújtja a csípőt mozgató izmokat, hogy ne legyenek feszesek és teljes mozgástartományban mozogjon a csípője, térde, akkor minimalizálódik az esély, hogy újra bemerevedjen az adott végtag.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #115  Varga István | 2018-05-13 08:45

    Kedves Szabó Klára,53 éves vagyok 11 napja kaptam új ,cement nélküli protézist. Úgy tűnik,hogy “túl gyorsan” gyógyulok(türelmetlen vagyok),mert pl. tegnap 1 km-t sétáltam, ugyan mankóval. Másik gondom,hogy gyakran elfelejtkezem a műtött láb terhelhetőségéről, és ráállok,ránehezedek. Nos, ma egy kicsit fáj és félek,hogy esetleg kilazult vagy kilazulhat.(nyugalmi helyzetben nem fáj). Kérdésem:milyen mértékű mulasztást kell elkövetni,hogy a lazulás megtörténjen,illetve mik a kifejezett tünetei? Előre is köszönöm a válaszát.

  • #116  Szabo.Klara | 2018-05-15 12:07

    Kedves István!

    Az első hat hétig érdemes betartani az orvosi utasításokat, kímélni a műtött végtagot, ami alatt azt értem, hogy ne keresztezze a két végtagot (pl. fekvés vagy ülés keresztbe tett lábakkal, ne végezzen vele teljes csípő hajlítást (pl. ne húzza teljesen a hasához – 90 fok felé emelés avagy teljes leguggolás), erőteljes csípő, térd ki-, beforgatás. Amennyiben jó erőben van, akkor gyalogolhat 1 km-t, de egyelőre csak segédeszközzel és nagy mértékű odafigyeléssel, a sántítás minimalizálásával.
    Ha fokozódik a fájdalom, vagy egyre többször fáj pihentetés után, mozgásindításkor, akkor túlterhelődhetett az adott végtag és kontroll röntgen felvétel, orvosi konzultáció szükséges.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #117  Hetenyi Rozalia | 2018-05-25 06:54

    Tisztelt Szabo Klara.
    2018 .04.25 en mütöttek csipöprotezissel..baloldalon.cement nelkülit kaptam .orvos szetint 3 honapig minimalisan terhelhetem.15 kg .a gyogytornadz szerint aki a korhazba tornaztatott..alap gyakorlatokat vegezhetek itthon..nincs fajdalmam..
    Bent a korhazban ketszer szetcsusztam..
    Mind a ketszer torna utan ..
    Szt mondtak rosszul ülök le az agyra…helyre tettek.. azota nagyon felek ..ovatos vagyok minden lepessel..
    Tudni kell csipö ficammal születtem
    Az orvos szerint a csipö ficam miatt is ovatosan kell setalnom..mert esetleg ujra szet csuszhatok..
    Kerdesem hogy a gyogytorna amit vegeznem kell nem keves e mert en keveslem az erösitest setalok Mankoval..90 fok hajlitas negy..
    En szeretnek dolgozni menni majd 3 ..4 jonap mulva.. de nem tudom mennyi eselyem lesz ra..birom e a terhelest…
    Köszönöm
    Kerem emailbe valaszoljon..
    Üdv Hetenyi Rozi..

  • #118  Szabo.Klara | 2018-05-30 20:04

    Kedves Rozi,

    Ahhoz, hogy biztonságosan fölépüljön, naponta szükséges, hogy tornázzon legalább 15-20 percet. Ha bizonytalan abban, hogy helyesen terheli-e a lábát járás, ülés, lépcsőzés közben, akkor konzultáljon személyesen gyógytornásszal. Kérjen házhoz járást vagy fogadjon magán gyógytornászt, hogy mielőbb visszatérhessen a régi kerékvágásba.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #119  Krisztina | 2018-06-13 07:26

    Kedves Klára!
    Édesapámat 1,5 hete műtötték csípőprotézissel (combnyaktörésből nem épült fel, ezért volt rá szükség, de ez Karácsony(!) óta húzódik). Az orvosa most nem akarja a gyógytornászt felírni, mert “előbb hagy erősödjön az öreg”. OEP támogatás nélkül magánfinanszírozással keressek egy gyógytornászt? Mert szerintem egész nap a széken mereven ülve nem fog erősödni…
    Köszönöm a választ, Krisztina

  • #120  Szabo.Klara | 2018-06-13 12:24

    Kedves Krisztina!

    Jól látja a helyzetet, a korai időszakban, sőt már a műtét előtt is el kell kezdeni a gyógytornát! Ha nem használja a protézist, nem lép a lábára nem fog megfelelően beépülni.
    Első körben, az Ön helyében az orvostól egyértelműen kérném a TB támogatott gyógytornász szolgáltatást, megosztva vele az érveimet, kiemelve ennek szükségességét kérés formájában s amennyiben ez akadályoztatott, magán gyógytornásszal egyeztetnék időpontot minél hamarabb!

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

  • #121  Rozi | 2018-07-10 19:28

    Kedves Klára!
    Bal oldali csípő műtétem óta 8 hét telt el. Az eddigiek szerint a gyógyulásom jól ment.
    Az elmúlt 6 hetes kontroll óta 1 bottal közlekedem, de az utóbbi napokban egyre többet próbálkozom a bot nélküli menéssel lakáson belül. A gyógytornász javasolta a próbálkozást, de figyeljek oda a járásomra, mert nagyon sántítok. Próbálom korrigálni, de nem megy! Torna, szobabicikli, séta megy, naponta végzem, de a sántítás maradt. A jelenleg műtött oldalon hátul a medence tájéknál feszülő fájdalom jelentkezik bot nélküli járásnál.Mindkét csípőm műtött. Az előző műtét után nem sántítottam, de a mostani előtt már a fájdalmas időszak alatt igen.
    Milyen tanácsot tudna adni, hogy a sántítást lehessen korrigálni? Itt a weboldalon található tornák közül melyiket javasolja?
    Válaszát előre is köszönöm!
    Üdvözlettél: Rozi

  • #122  Szabo.Klara | 2018-07-21 15:32

    Kedves Rozi!

    A leírtak alapján megpróbálhatnának több oldalfarizom erősítést végezni. Nem lesz elég csak a comb elülső, hátulsó és farizom erősítések.
    Előfordulhat, hogy már a fájdalmas időszak alatt elkezdett sorvadni az említett terület s jelenleg bot nélkül járva még inkább megmutatkozik.
    Mivel már 9 hetes mostanra elkezdheti növelni a ki- és berotációt fekve, ülve, az is fogja csökkenteni a feszülő érzést.

    Üdvözlettel,
    Szabó Klára

Hozzászólás beküldése

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

*
*

Iratkozzon fel
blogértesítőnkre,
hogy elsőként értesüljön írásainkról!