Óriáslabda- Miért, hogyan, kinek?

„A gyermekek számára a labda szó fogalma egy már megszokott méretű gömböt jelent. Meglátván ezt a hatalmas, színes valamit, mindannyian ellenállhatatlan mozgásvágyat érzünk. Szeretnénk minél hamarabb a közelébe jutni, összeköttetésbe kerülni vele. Kihívást jelent számunkra a varázsa, mely érdekes módon soha nem múlik el….”

Az óriás méretű labda, mely manapság több néven is népszerű – mint például fitball, gymnastic-ball,stb.- a 60-as években még „svájci labda”-ként vált ismertté. Feltalálója az olasz műanyaggyártó-játékkészítő Aquillino Cosani, aki először svájci gyógytornászoknak, kórházaknak, klinikáknak adta el e „durranásbiztos” labdát. Itt elsősorban ortopédiai, és gyermek-ideggyógyászati vonalon kezdték használni. Mára kikerült a gyógytornászok és a rehabilitáció különleges világából; az élsportban és az általános fitneszben is alkalmazzák előszeretettel.

A levegővel felfújható labda speciális PVC anyagból készül, mely legalább 120 kg teherbírású (tesztelések alatt 450 kg-ot is bírt), könnyű, rugalmas, és kellemes tapintású.

Többféle méretben kapható:

Legelterjedtebb az 55, 65, 75, és a 85 cm átmérőjű labda. A méretbeli különbségeket különböző színekkel is jelölik.

Hogy milyen nagyságot válasszunk? Általánosságban elmondható, hogy 150-160 cm-es testmagasság esetében 55 cm-es, 160-170 cm-es magasság esetében 65 cm; 170-180 cm-es magasság esetében 75 cm-es; 180 cm fölött pedig a 85 cm átmérőjű labdát válasszuk.

Ha jól választottuk meg a méretet, és a labda nyugalomban van, (tehát a labda függőleges átmérője és a testünk súlyvonala egybeesik, a labda közepén-tetején ülünk, a gerincünk függőleges), akkor a csípőnk, és a térdünk közel derékszögben vannak. Persze nem egymással, hanem külön-külön. J A csípő-föld távolság és a térd-föld távolság lehetőleg egymagasságban legyenek. Ha a csípő picit feljebb van, az nem baj, viszont lejjebb ne kerüljön, mint a térdünk!

Lényeges az is, hogy a test súlyával terhelt labda, csak olyan mértékben nyomódjék össze, hogy gördülékenysége megmaradjon.

Miért is terjedt el világszerte, és lett egyre népszerűbb?

A labdán való mozgás az egyensúlyozás, balanszírozás élményét nyújtja, mely egy folyamatos ingerhatás a központi idegrendszer felé. Ez pedig visszahatásképpen befolyásolja, és fejleszti a mozgáskoordinációt, és egyensúlyérzékünket.

A labdán való gyakorlás a légzéssel összekapcsolva növeli a szív, és a tüdő kapacitását, segíti a helyes légzési technika kialakítását.

Fokozza az izmok rugalmasságát, meggátolja azok rövidülését, melyek a napi terhelés során kialakulnak. Az izmok anyagcseréjét normalizálja.

Az ízületek mozgásterjedelme növekszik. Kulcsszerepet játszik a későbbi „degeneratív” (kopásos, gyulladásos) mozgásszervi betegségek megelőzésében, és gyógyításában. (csontritkulás, porckorongsérv, különböző artrózisok-porckopás, artritiszek, stb.)

Játékos módon segíti a gyermekek, és felnőttek helyes testtartását, izomerősítését. Fontos szerepe van a tartáshibák megelőzésében, és korrekciójában. A mélyen fekvő, stabilizáló hátizmokat szinte észrevétlenül erősíti.

És még….:

Háromdimenziós mozgást biztosít.

Gerinctorna szinte elengedhetetlen kelléke.

Relaxáció megkönnyítésére is használható.

Szülés alatt a vajúdási szakban elterjedt a használata.

Kismama torna, gátizom torna, intimtorna végzésekor is kitűnő.

Depressziós állapotok kezelésekor, stresszoldásra jótékony hatású.

Európa szerte gyógytornászok javasolják, hogy az irodai széket óriás labdára cseréljük.

Amikor nem használható:

Traumás sérülésekkor. Például gipszelt kéz esetében.

Lázas állapot.

Műtétek után rövid időn belül, ízületi gyulladások akut szakaszában.

Rögzült deformitások esetében.

 

A problémák megszűnése után szakorvos, gyógytornász véleményét kérjük ki.

Az ellenjavallatok rövid listája is mutatja, hogy szinte bárki, bármikor használhatja. A mozgásszervi betegségek megelőzésén, és gyógyításán át, az általános erőnléti edzések, fitnesz, aerobik órák alkalmával, és az irodában is könnyen használható. Úgyhogy: LABDÁRA FEL! J

Kellemes gurulást, rugózást, nyújtózást kívánok!

Kiss Ágnes

Forrás: Pektor Gabriella: Labdára fel!, Flaccus Kiadó 2001

10344177_905714642802589_2611548705160160622_o 1531887_900882876619099_815156380957983375_o10906236_886847581355962_7004170411658014311_n10344089_912641058776614_6310449799726662454_o

2015-05-23

Hozzászólás beküldése

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

*
*

Iratkozzon fel
blogértesítőnkre,
hogy elsőként értesüljön írásainkról!