Gyógytornász tanácsai télire

A természet tökéletes körforgása ezúttal is elhozta a telet nekünk! Lassan de biztosan az őszies napos órák egyre ritkábbak lesznek, és esélyünk nyílik az igazi tél arcát is megtekinteni minden pozitívumával és negatívumával egyaránt!
Éppen ezért most szeretnék néhány aktuális tanácsot adni, hogy a hidegben és a nyirkos nedves időben, valamint a viszonylagos szobafogságban se apadjon kedvünk a mozgáshoz. Ahhoz is szeretnék segíteni, hogy miként védhetjük egészségünket, vagy hogyan ne rontsuk állapotunkat az elkövetkező hónapokban!

Ízületek védelme:
Biztosan sokszor hallotta már mindenki milyen fontos a meleg ruha, sapka, sál, kesztyű a téli hónapok alatt a hideg elleni védelemhez. Pont ezért talán már el is siklik a fülünk mellett ha erről esik szó. Pedig az ízületek védelme valóban nagyon fontos! A kéz ízületeinek védelme nem merül ki a kabát zsebébe dugott ujjakon, és a térd melegen tartása is szem előtt tartva kell legyen! Nadrág alá is hasznos a térdet is takaró hosszú szárú zokni, vagy harisnya, illetve szoknyához a vastag kifejezetten télre használatos harisnyák, amik már szinte bárhol kaphatóak! Ne felejtsük el otthon sem a megfelelő öltözetet, mert hiába  a fűtött szoba ,az ízületek a kinti légnyomás változást is érzékelik, a nyirkos levegőre is reagálnak ,akkor is ha ki sem mozdulunk a szobából! Gondoljuk csak el, hogy is lehetne az, hogy valaki a térdében, vagy a vállaiban érzi az időjárást!

Vénák védelmében:
Milyen jól esik hazaérés után átfázva egy kád forró vízbe ülni, vagy forró zuhanyt venni! Vigyázat, a vénák nem megfelelő állapota ilyenkor hamarabb jelentkezik, a már meglévő vénás betegségek télen sem alszanak! Ha nem akarjuk a forró fürdő kényelmét kihagyni akkor kádban üléskor a lábakat tegyük ki a kád szélére, vagy támasszuk fel kicsit hajlítva a kád végéhez. Zuhanyozáskor a forró vizet ne iráynítsuk közvetlenül a lábakra, a lábfejekre se hosszú ideig, inkább hagyjuk, hogy a lecsorgó víz fokozatosan melegítse át őket! Fontos még megemlíteni a harisnyák és szoros zoknik okozta problémákat, ha azok elszorítják a bokát, vagy a térdhajlatot!

Gerinc problémáknál:
A fentiek után már nem szeretnék hosszan regélni arról, hogy milyen fontos, a megfelelő ruházat ahhoz, hogy  a derekunk fedve legyen. Nyugodtan használhatunk külön derék melegítőt is, főleg szabadtéri tartózkodáshoz, sporthoz, túrázáshoz! Külön megemlíteném, hogy a téli időszak egészen más oldalról megközelítve is hátrányos lehet a gerinc számára, ez pedig a viszonylagos mozgásszegénység. Rövidebb nappalok miatt kicsit többet tartózkodva otthon, többet ülve, vagy feküdve a gerincünk egy idő után jelezhet fájdalommal, vagy kellemetlen érzéssel! Ezért fontos az otthoni rendszeres torna , vagy az, hogy ne hagyjuk ki a már napi rendbe beiktatott gyógytornát ! Feldobhatjuk a tornát eszközökkel is mint például gimnasztikai labda (óriáslabda), gumiszalagok (különbőző szín különböző erősség), dinamikus párnák, kis súlyú kar- lábsúlyok, gumilabda! A helyes torna megtanulásához és végzéséhez mindenképpen javaslom gyógytornász segítségét és tanácsait!

Baba Mama torna:
A kisgyermekek mozgásásnak fejlesztése minden évszakban fontos,és ilyenkor otthoni körülmények között is jól végezhető. Amikor egy kicsit bezártabb időszak következik még aktuálisabbá válik az, hogy ne nézzük tétlenül az esőt és hideget az ablakból és unatkozó gyermeket a szobában, hanem közös célirányos tornával kellemeset kötjük össze a hasznossal! A gyermek fejlődik is,energiát is használ és jó hangulatú közös programot él át! Nagyon fontos az is, hogy a kiskori berögződések a jövőre nézve is hasznosak, hiszen megtanulja feltalálni magát akkor is, ha nincs szabadtéri program lehetősége.
Kreativitást és kitartást kíván ugyan, de a gyermek korának megfelelő játékokkal, labdával, fitball-lal(óriás labda) tranbulinnal, hullahopp karikával, közös családi szórakozás varázsolható a szürke napokba.

Légzőtorna:
Végül megemlíteném még röviden, hogy ne felejtsünk el a sok rétegű ruha, sál, kabát alatt ,vagy otthon a fotelban gömbölyödve levegőt is venni! Mély légvételű légzőtornával a tüdőnknek is segítünk megfelelő állapotban maradni! Legjobb időszak a reggel amikor ablakot nyitva szellőztetünk kicsit, vagy este egy rövid séta közben! Változatos és hatásos légzőtornához szintén javaslom gyógytornász segítségét, mert helyesen lélegezni és jól légzőtornázni is meg kell tanulni!

Mindenkinek kívánok kellemes téli napokat, és ezalatt is élvezetes tornázást!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Segítség matracválasztáshoz

Típusa szerint van olyan Beteg akinek merevvé, kötötté, rugalmatlanná vált a törzse, a gerince kiegyenesedett, a mozgások korlátozottak, háton-, hason-, és oldalfekvésben is csak minimális az egyes szakaszok mozgásterjedelme. A legegyszerűbb tesztje az effajta gerincnek a domborítás, homorítás gyakorlása. Ennél a mozgásnál ugyanis látható és érzhető is, hogy a deréki és a nyaki szakasz is mindkét irányba kötött, vagy mindkét irányban csak enyhén mozgatható.

Részletek »

Iratkozzon fel
blogértesítőnkre,
hogy elsőként értesüljön írásainkról!