Terhesség a gyógytornász szemével

A terhesség idején, a test megváltozott egyensúlyi helyzete következtében, a törzs izomzatára nagyobb feladat hárul. A magzat növekedésével a gerinc tartása is megváltozik. Főleg a medence és gerinc terhelődik nagyon. Ha semmit sem teszünk ellene, a tartás romlik és komoly deréktáji panaszok illetve hátfájás léphet fel. Ez természetes, mert a hasizmok túlságosan megnyúlnak, a hát alsó részének izomzata viszont az állandó összehúzódás következtében görcsösen megrövidül. A has előreesik, és a gerincoszlop ágyéki szakasza túl nagy homorulatot vesz fel. A szokatlan megterhelést gyakran a térd és a talp is megsínyli. Figyeljünk erre, mert ez nemcsak csúnya, hanem maradandó fájdalmas következményekkel is járhat. Ezek a panaszok megelőzhetőek, ha a terhes nő állás és járás közben ügyel a helyes tartásra, rendszeresen tornázik.

Az ödéma megelőzése miatt érdemes keringésjavító gyakorlatokat beiktatni a mindennapokba. Ajánlatos még egyensúly és koordinációs gyakorlatokat elkezdeni, mert a test súlypontja változik a pocak növekedésével.

A  kismamatornát a terhesség második felében ajánlatos elkezdeni és rendszeresen, pontosan az előírások szerint végezni a szülésig.

Néhány a kismamatorna jótékony hatásaiból :

  • Torna hatására felgyorsul a pulzus, a vérkeringés, erősödik a szív.
  • Felgyorsul az anyagcsere is, kisebb eséllyel lesz székrekedésed.
  • Az izzadás során sok méreganyagtól megszabadul a szervezet így nagyobb eséllyel lehet az ödémát is megelőzni.
  • A testedzés következtében a szülés után nem csak az alak, hanem a bőr is könnyebben nyeri vissza eredeti állapotát, kisebb a valószínűsége a terhességi csíkoknak, valamint a megnyúlt bőrnek.
  • A torna hatására nő fizikai erő, ami hatalmas előnyt jelent majd szülés közben és a szülést követően a felépülés során.
  • Az edzett kismama minden szempontból gyorsabban regenerálódik. Többnyire rövidebb a szülés utáni lábadozás időszaka is, hiszen az aktív kismama tartalékai nem merülnek ki a szüléssel.
  • Célzott gyakorlatokkal elkerülhető a terhességet gyakran kísérő hát- és derékfájás.
  • A mozgás lelkileg is felszabadít, segít kikapcsolni, elűzni az aggodalmakat, félelmeket.
  • Vidámságot, mosolyt, jó hangulatot csempész a mindennapokba, magas energiaszintet eredményez.
  • Kitartásra nevel, amit a terhesség kihordásánál, és a szülésnél is lehet kamatoztatni.

Ajánlások a hétköznapokra:

1.     Gyakran változtass testtartást!

Nem tesz jót, ha sokáig ugyanabban a pózban álldogálsz vagy ücsörögsz. Ha kismama vagy akkor az ödéma elkerülése végett is fontos, hogy gyakran átmozgasd a végtagjaidat, főként, ha ülőmunkát végzel. Ha teheted, emellett félóránként válts testtartást is. Ha eddig ültél, állj fel, sétálj picit, de legalábbis nyújtózz egyet. Szék helyett próbáld ki a fitt-ballt. Ezen a nagy labdán ülve átmozgatod egy csomó izmodat (észrevétlenül egy picit mindig egyensúlyozol rajta), és sokkal jobban esik egyenes háttal ülni rajta, mint gubbasztva.

2.     Óvatosan emelj!

Így emelj fel bármi nehezet: egyenes háttal guggolj le érte, öleld magadhoz minél közelebb és a térdeid kinyújtásával egyenesedj fel. Soha ne domborítsd ilyenkor a hátad, mert akkor az egész terhet a hátad, derekad viseli.

3.     Figyelj a helyes étrendre!

 A súly növekedés természetes velejárója a terhességnek , de nem mindegy  hogy       mennyi többlet súlyt cipelnek az ízületek. A hormonok hatására felpuhulnak az ízületek , a szalagok lazábbak lesznek így  könnyebben lehet ízületi sérülésekre szert tenni. Az elhízás a sérülés kockázatát növeli, illetve fokozza az ízületi fájdalmakat.

4.     Kérdd szakember segítségét a torna megtanulásához!     

Kezdetben mindenképp szakember segítségével javaslom a tornát , főleg ha valaki a terhessége előtt nem tornázott.

Rengeteg DVD kapható kismama torna címmel és minden sarkon lehet kismama torna felirattal találkozni.  A terhesség alatt a hormonális és az anatómiai változások miatt az átlagosnál nagyobb a sérülés veszélye, ezért nagyon fontosnak tartom, hogy körültekintő szakember irányításával végezze a kismama a tornát.

Ötvös Beáta

Gyógytornász

2013-04-15

Hozzászólás beküldése

E-mail cím nem jelenik meg. A kötelező mezőket *-ggal jelöltük

*
*

Iratkozzon fel
blogértesítőnkre,
hogy elsőként értesüljön írásainkról!